RSS

Ubuntus Unity läggs ner

08 Apr

Då skiftar Canonical och Ubuntu fot. De senaste åren har man försökt få till det med samma formfaktor för datorer och telefoner. Inte så längre. Nu är det molnet och IoT som gäller. Det är där som företaget tjänar pengar. Det här skriver Mark Shuttleworth på insights.ubuntu.com.

As we head into the new fiscal year, it’s appropriate to reassess each of our initiatives. I’m writing to let you know that we will end our investment in Unity8, the phone and convergence shell. We will shift our default Ubuntu desktop back to GNOME for Ubuntu 18.04 LTS.

Nej, Unity var ingen hit. Jag är bara förvånad att andelen användare var så litet. Men faktum är att frihet och valmöjligheter är en fantastisk del av Linux, så önskar man inte skrivbordet som kommer som standard, då kan man byta. Dessutom har Ubuntu flera derivat, där grunden i Ubuntu finns men där man bytt skrivbord och struntat i en del funktioner.

Själv har jag alltid ogillat Unity, vilket var en av flera anledningar till att jag valde Xubuntu istället. Som Bruce Byfield kommenterar det hela:

Even more seriously, despite an ingenious widget or two, Unity never did manage to live up to the original hopes for it. Contrary to original intentions, Unity was never easier for new users than any of the other desktop alternatives. To the contrary, when more than two windows are required, it is the most cumbersome interface since Windows 3.1 — especially on a small screen.

Återstår att se om Ubuntu med GNOME återigen blir något för mina datorer. För även GNOME har ändrat sig, och kanske inte heller till det bättre.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 08 april 2017 i Dator, Fönsterhanterare

 

Etiketter: , , ,

2 svar till “Ubuntus Unity läggs ner

  1. Hund

    08 april 2017 at 19:26

    GNOME 3 och Unity är det bästa som hänt mig. Det fick mig att testa något nytt! Nu kanske tiling WMs bara var en tidsfråga, men jag är glad att jag tvingades testa något nytt och att jag då hittade wmfs och efter det i3 som jag än idag använder. 🙂

     
    • Maths

      09 april 2017 at 09:17

      Visst är det bra med perspektiv. Precis som du gjorde, fick även jag testa annat. Visserligen hade jag redan börjat testa, men nu tog jag steget över till att faktiskt använda något annat. Så visst: Unity bidrog till nog gott för mig, trots att den var skräp.

       

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.