RSS

Vad gör man av sina gamla kassettband?

23 Apr

Hur ska jag förhålla mig till alla gamla kassettband? Den frågan har jag ställt mig i ett par år. Jag har sett att det finns apparater för att föra över banden till datorn, men har inte tagit det steget ännu. Tyvärr innebär det att jag inte brukar lyssna på dem, även om jag har min gamla stereo från 80-talet kvar. Men tiderna förändras.

Därför gick jag till Kjell & Co för att köpa en apparat att digitalisera banden med. De hade två sorter. Jag köpte Plexgear Soundsaver MC. Dels går det att koppla den till datorn med en USB-kabel, men det finns också kablar för att koppla den till stereon.

Fungerar även Ubuntu också

Jag frågade försäljaren om den fungerade på Linux. Killen bara skrattade och sa att det var svårt att säga. Däremot fanns det en chans att den funkar på Mac OS X. När jag sedan läser instruktionerna ser jag att de är anpassade för Windows XP och Windows 7.

Men nu har jag nyheter för Kjell & Co: det fungerar på min Ubuntu också! Och så här fick jag det att fungera. Någon CD-skiva med drivrutiner behövde jag inte för Ubuntu kände igen apparaten direkt. Jag ska säga att det var version 10.10 av Ubuntu som jag testat det här på. Men det fungerar säkert även på andra operativsystem som bygger på Linux.

Audacity och ofria format

Spelaren använder sig av Audacity för att spela in ljud. Audacity installeras enklast via Programcentral för Ubuntu. Det har inte bara priset gratis, utan är också fri och öppen programvara. På hemsidan hittar man en dokumentation och en wiki där man hittar information om hur man använder Audacity.

Man måste se till att ha LAME och FFmpeg för att kunna använda mp3-format. Eftersom mp3 är ett ofritt format, finns det inte med som standard i Ubuntu. Men man hittar det i Begränsade extraprogram för Ubuntu, även det i Programcentalen.

Ansluta och ställa in

Man ansluter spelaren med USB-sladden, sätter i elsladden och sätt på Plexgear Soundsaver.

Man behöver göra några inställningar i Audacity innan man är igång. Så öppna programmet genom att gå till Program – Ljud och video – Audacity.

Klicka på Redigera – Inställningar. Under fliken Enheter gör man följande inställningar.

  • Gränssnitt: ALSA
  • Playback: default
  • Inspelning: default och 2 kanaler. Fungerar inte det, kan man välja att istället under Inspelning ange PCM2900 Audio Codec Analog Stereo.

Välja enheter i Audacity

Gå även till fliken Inspelning och markera alternativet Mjukvarumässigt spela upp …. Det här är ett steg som gör att du kan höra det du spelar in.

Audacity Inställningar för inspelning

Kontrollera under fliken Bibliotek att Audacity har hittat LAME och FFmpeg. Du ska kunna se bibliotek version för båda två. Hittar Audacity inte någon av dem, så finns det en knapp där man laddar ner dem.

I Audacitys gränssnitt vid input nivåmätaren, som anges med en mikrofon, finns en liten nedåtpil, som man trycket på och väljer Medhörning på. Det här gör att du här ljudet medan det spelas in.

Audacity Inställningar för medhörning

Vänsterklicka på ljudikonen i den övre panelen på skrivbordet. Kolla här på fliken Ingång att PCM2900 Audio Codec Analog Stereo finns med bland enheterna. Markera den. Här kan man också se om Plexgear Soundsaver MC fungerar. Då ska Ingångsnivån blinka när det kommer ljud från apparaten.

Ubuntu dialogrutan för ljudinställningar

Inspelning

Stoppa nu i ett band och sätt på det. Ljudet in till datorn styrs via Rec level-ratten på enheten, alltså inte i datorn. Har man satt på medhörning, ska nu ljudet hörs i datorn när man spelar upp ett band.

plexgear soundsaver för att konvertar kassett band till digitalt

För att spela in, sätter man på bandet och tryck på knappen Inspelning i Audacity för att börja spela in på datorn.


Audacity Inspelningsknappen

När du är klar med inspelningen stänger du av. Klicka på Spara projekt och välj en mapp där filerna ska ligga. Välj gärna en egen mapp för varje band.

Det du får är ett enda långt spår. Vill du dela upp det, t ex om det är ett musikband, får du redigera spåret genom att dela upp det i lämpliga bitar. Men det tänker jag inte ta upp här. Det får i så fall bli ett annat inlägg. Eller så läser du Audacitys dokumentation.

Under Arkiv – Exportera kan man sedan spara filen med ett annat format och på en annan plats. Mp3 är bra för mp3-spelaren och wmv för att bränna på CD-skiva. Men där finns även andra format som ACC, FLAC och Ogg Vorbis.

 
6 kommentarer

Publicerat av på 23 april 2011 i Dator, Gör så här, Media

 

Etiketter: , , , , ,

6 svar till “Vad gör man av sina gamla kassettband?

  1. overklass

    26 juli 2011 at 21:21

    Går ju lika bra att köpa en 3,5mm ljudsladd med hankontakt i båda ändar och plugga in från hörlursuttaget på kassettbandspelaren till mikrofoningången på datorn.

     
    • Maths

      26 juli 2011 at 21:31

      Det undrar jag. Från uttaget för hörlurar för du en analog signal, så du behöver något som omvandlar den till digital. Det får jag med den Soundsaver. Sedan vet jag inte om styrkan på signalen är den rätta. Återigen: med Soundsaver behöver jag inte bry mig. Men jag är inte så hemma på ellära och hur kompatibelt det är mellan stereon och datorn.

       
  2. Wivi Kullberg

    18 mars 2012 at 17:22

    Under Arkiv– Exportera skall man välja wmv för att bränna till CD. Men det alternativet finns inte. vag väljer jag då?
    Nybörjare

     
    • Maths

      18 mars 2012 at 18:27

      Det var konstigt. WMV är ett standardformat och borde finnas. Du kan öppna Exportera fil?

      Om du tittar längst ner till höger i rutan Exportera fil, så har du knapparna ‘Avbryt’ och ‘Spara’. Ovan för dom finns en lång knapp som heter ‘Inställningar’. Och ovan för den, längst ut till höger kan du välja format.

       
  3. Robert Klebe

    29 november 2014 at 19:45

    Vill tipsa lite.

    Håll koll på styrkan på ljudet via mätarna, så högt som möjligt utan att det röda strecken tänds till höger om de röda mätarma (clipping). Slå även på visning av clipping med Visa->Visa peak-menyn. Röda streck i ljudformationen visar att ljudet är för starkt för datorn att fånga, sänk volymen på bandspelaren och pröva att spela in igen på den punkten på bandet där det är för högt för att hitta maximala nivån.

    Normalisera ljudet när inspelningen är klar, via Effekter->Normalisera. Då blir ljudet så starkt som möjligt utan clipping. Spara sedan en kopia på ljudet i FLAC-format som är lossless-komprimerat, vilket t ex MP3 inte är som är lossy.

     
    • Maths

      30 november 2014 at 13:34

      Tack för tipset, Robert! 🙂

       

Kommentera

 
