RSS

Blankett med Scribus

20 Sep

Jag använder emellanåt DTP-programmet Scribus. Det är ett väldigt bra program för att framställa något som ska skrivas ut/tryckas, när en ordbehandlare inte räcker till. Jag har använt det till att skapa ”månadsblad” till föräldrar på jobbet och dokumentationer. Men nu har jag gjort något helt annat: jag har skapat en blankett.

Det hela började med att vår nybildade bostadsrättsförening ville ha en blankett för andrahandsuthyrning. Vi är alla helt nya i den här branschen, så ingen visst vad som behövdes eller hur en blankett skulle se ut. Jag sökte lite på nätet och fick lite grepp om saken. Sedan öppnade jag Scribus och började mecka.

Blankett för andrahandsuthyrning

Du kan ladda ner blanketten här som PDF.

Scribus har alla de funktioner som gör att man verkligen kan finjustera placeringar av textrutor och bilder. Det går också att få till ett enhetligt utseende med hjälp av stilmallar.

Nu undrar du säkert hur mycket Scribus kostar? Mitt svar är: det är fritt och gratis. Bara att ladda ner och börja använda. Den finns även för Windows. Jag har tidigare tipsat om ett special nummer av Full Circle Magazine som tar upp just Scribus.

Jag använde även Scribus när jag gjorde min fusklapp till läroplanen och fusklappen till LibreOffice. Det här hade jag inte kunnat åstadkomma med en ordbehandlare!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 20 september 2013 i Dator, Scribus

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
