RSS

Att använda är inte det samma som att kunna

18 Sep

Läste i tidningen att det finns säkerhetshål kvar i svenskars Iphonemobiler (DN) för att folk inte uppdaterar sin iPhone trots allvarlig säkerhetsbrist. Jag känner att det här är närbesläktat med det jag skrev här om dagen om Linux på skrivbordet. Det kanske skulle kunna sammanfattas med teknikångest och kunskapströsklar.

För det här är ju "lätt". I artikeln i DN framställs uppdateringen som "enkel".

Att uppdatera till den senaste versionen av operativsystemet IOS i din Iphone eller Ipad är enkelt. Du öppnar appen Inställningar och klickar på ”Allmänt” och sedan ”Programuppdatering”.

Om det är så enkelt, varför uppdaterar inte 50% av svenska iPhoneanvändare? Jag har själv inte iPhone, men min fru tillhörde de 50-procenten. Tillhörde. För när vi båda hade läst artikeln, uppmanade jag henne att uppdatera.

Mycket teknikångest och frustration blev det. En hemsk upplevelse för alla, även för oss runt omkring. Men det här är troligen långt från unikt. Det vi upplevde var det som gör att så många struntar i att uppdatera. Trots att det innebär en säkerhetsrisk för dem själva och för andra. För den "enkla" delen var att göra enligt instruktionerna i artikeln, nämligen att klicka på Programuppdatering. Det var efter den punkten som okunskapen gjorde att teknikångesten kom som ett brev på posten.

Den första punkten handlar om att förstå att det finns något som kallas för uppdateringar och vad det är för något. Har man inte kunskap om det och vilken betydelse det har, så kommer man aldrig till knappen Programuppdatering. Med det brister också förståelsen för hela processen. Vad händer? Hur lång tid tar det?

Sedan måste användaren förstå och ta ställning till flera saker. Vilken kod är det egentligen som ska eller redan har nollställts? Hur är det med inloggningen till iCloud? Vad är iCloud över huvud taget? Vad är det för inställningar man ska göra?

Min fru tog sig igenom hela uppdateringen och är nu en del i den andra 50-procenten, de som har fixat det där med uppdateringen. Synd bara att det innebär att hon nu inte kan skicka MMS. Är det fler inställningar man behöver göra? Eller väntar man till nästa uppdatering?

Saker ska bara fungera. Ingen kunskap ska krävas av mig som använder den lilla datorn, tycks tanken vara. Jag ska inte ha ansvaret att ta reda på hur saker fungerar för att kunna utföra en så "enkel" sak som en uppdatering. Får man bara just det att fungera med det som appen är tänkt för och som man är intresserad av att göra, så kommer man inte längre. Allt annat blir ointressant, för att inte säga jobbigt att lära sig.

Tacka tusan för att teknikjättarna kan lura folk! Att man låter sig själv vara produkten som Facebook och Google säljer. Att man använder värdelösa lösenord. Att man inte förstår att man kan välja operativsystem. Att man inte uppdaterar. För att använda är inte det samma som att kunna.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 18 september 2016 i Dator

 

Etiketter: , ,

2 svar till “Att använda är inte det samma som att kunna

  1. Hund

    24 september 2016 at 23:14

    Det blir lätt så när dom stora företagen lurar på folk en massa teknik dom inte kan använda i tron om att dom måste ha det. 🙂 Merparten är inte redo för den teknik vi har idag och speciellt inte Internet.

    Det är många som borde ta ett steg tillbaka och fundera lite över hur dom lever sina liv imho. 🙂 Det känns som att jag som är nörd och prylnörd är den som använder all teknik minst av alla och gärna tar ett steg tillbaka än ett steg framåt.

     
    • Maths

      25 september 2016 at 10:29

      Jag håller med dig. De flesta skulle behöva fundera över sina liv när det gäller datorer, även om det är en lite smart telefon. Men just nu är det en hysteri kring det här och multinationella företag eldar den brasan för sin egen vinning. Att köpa och använda en bil är enkelt, okomplicerat i sammanhanget. Även om det nu även sitter uppkopplade datorer i bilen också. Men du behöver ändå ett körkort för att få köra din bil.

      Någon prylnörd är jag inte (jag avstår gärna den senaste mobilmodellen), men datanörd har jag erkänt att jag är. 😉 Jag har meckat mina 10.000 timmar på datorn och har också tidigt sett kopplingen mellan t ex att när något är gratis är det jag som är företagets produkt, att om jag inte är försiktig får jag ohyra på min dator.

       

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.