RSS

Barn kan ha svårt skilja fantasi från verklighet

18 Feb

Det är lite olika vad barn tycker är skrämmande. 1-åringarna är väldigt konkreta. Kommer barnet däremot över 2 år, då börjar det plötsligt dyka upp monster och spöken. Barnet kan bli rädd för sin egen fantasi, något jag alltså inte ser hur yngre barn.

Den här rädslan som 2-åringarna kan ha, är i de flesta fall inte så påtaglig och går i stort sätt över. Men för en del kan det bli plågsamt. Det här har man nu forskat på.

The study involved 80 children ages 4 to 6 who experienced severe nighttime fears (50 boys and 30 girls) compared with 32 normal children without such fears (18 boys and 14 girls). Researchers interviewed the children and their parents individually to gauge the kids’ level of fear.

Undersökningen gick till så här.

The kids were also shown images of real or mythical beings and situations and asked to decide whether the subjects were imaginary or could occur in real life. For example, for mythical figures like a fairy or Bob the Builder, the researchers might ask questions like: ”Do you think this fairy can come to your home?” or ”Do you think you could see this fairy in a movie or on TV?” The kids also were asked to distinguish between real and fantasy situations, such as ”burglars breaking into the house,” or ”a monster frightening a child in the dark.”

Det man då kunde se, var att de barn som var rädda, hade svårt att skilja på fantasi och verklighet. Men frågan är vad som är hönan och vad som är ägget.

Kids who experienced nighttime fears had a harder time making fantasy-reality distinctions than the other kids, the study revealed. The findings suggest a developmental delay in nighttime fear sufferers, the researchers say. In addition, younger children had a harder time at the fantasy-reality task than older ones, showing that the ability improves with age.

Children who have more difficulty separating fact from fiction may be more prone to nighttime fears, the researchers propose. Alternatively, kids who have more nighttime fears might be more likely to confuse fantasy and reality.

Det intressanta är att barnet alltså går in i en medvetandenivå där det kan hända fantastiska och hemska saker. Men det är ingen fas, som man trodde förr, utan ett tillstånd som vi har med oss som vuxna. Fantasin kan här bli en förbannelse. Och handen på hjärtat: hur många vuxna är det som har mardrömmar och är rädda för till exempel mörkret?

Frågan är om det också kan finnas även andra saker än ren utveckling som påverkar. Barnets temperament och hur tryggt barnet känner sig kan vara två saker.

Så pedagogisk, hur gör man? Hur får man barn att förstå skillnaden mellan fantasi och verklighet så att de kommer ur den här skräcken? Men på ett sätt så att barnet ändå kan ha sin fantasi kvar. Och hur jobbar man med trygghet när barngrupperna består av 15+ stycken 1- och 2-åringar?

Advertisements
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 18 februari 2013 i Jobbet

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: