RSS

Russinhissen — enkla experiment i fysik och kemi

19 Aug

Något som inte har haft någon självklar plats inom barnomsorgen, är det naturvetenskapliga ämnen som fysik och kemi. Handen på hjärtat, det har varit mest skapande av något slag.

Jag har under sommaren har jag tittat lite i boken ”Russinhissen” av Hans Persson. Den är tänkt att fylla det tomrum som finns kring fysik och kemi på dagis.

Boken är uppbyggd kring fem kapitel som var och en ger ett antal recept på experiment.

  • Sorteringar
  • Vatten
  • Luft och gaser
  • Värme
  • El och magneter
  • Ljud
  • Ljus

Innehållet bygger på konkreta upplevelser genom roliga och tankeväckande experiment, alltså en metodik som är väl lämpad för sin publik. Vi pratar inte skola här, även om den kanske också med lite fördjupningar skulle kunna användas en bit upp i skolan. Kan du följa ett recept från en kokbok, då klarar du det här också. Det är busenkelt.

För varje recept finns det också en kort förklaring till vad som händer och varför. Det kan vara värdefullt, så att vare sig barn eller vuxna tror att det är något magiskt som händer, utan att allt sker i enlighet med vad vetenskapen har upptäckt.

Det fina är också att ingredienserna inte kostar så mycket. Så även med en trång budget kan man göra en hel del av det man hittar i boken.

Det som förvånar mig lite är kapitlet Sorteringar. Att sortera ser jag som en matematisk uppgift, inte fysik eller kemi. Matematiken används inom de båda ämnena, men är inte en del av dem. Tittar man sedan på en del av experimenten, ser man att de handlar om densitet och massa, inte matematik eller sortering. Det är lätt att man missar det.

Man kan väl utnyttja boken på flera olika sätt. Har man med 4- och 5-åringar att göra, då kan man väl resonera lite med barnen kring fysiska och kemiska enheter och processer. Om man, som jag, tar hand om barn under 3-år är inte det ett alternativ. Däremot kan det kanske vara intressanta upplevelser, dock utan att de går att sätta in i något sammanhang.

Så hur jag ska närma mig fysiken och kemin med mina småttingar, lär jag få fundera lite på. Tar jag bara namnen på de olika kapitlen som utgångspunkt, så kan jag se när något sådant dyker upp som kan komma inom en lagom horisont för mina barn.

Kanske är det så att det för de minsta mer handlar om upplevelser på en ganska grundläggande nivå och att ge namn och saker och händelser, att det kopplas till den allmänna språkutvecklingen. Lika väl som jag kan säga rätblock eller glass, så kanske jag kan ge begrepp som rör fysik och kemi?

Som en sista kommentar kan jag också säga att det finns alternativa sätt att närma sig ämnet än vad namnen på kapitlen anger. Men mer om det en annan gång.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 19 augusti 2012 i Böcker, naturvetenskap

 

Etiketter: , , , , , ,

2 svar till “Russinhissen — enkla experiment i fysik och kemi

  1. savsjoforskolor

    19 augusti 2012 at 18:30

    Flertalet av min personal, nästan alla skulle jag tro, har deltagit i Hans Persons föreläsningar om russinhissen (och övriga experiment). På något sätt verkar dessa fylla ett tomrum och man använder lärdomarna och experimenten ofta i verksamheten. Har flera gånger ställt mig frågan vad det är som gör att vissa kurser får sådant genomslag samtidigt som annat inte lämnar något avtryck alls…

     
    • Maths

      19 augusti 2012 at 18:52

      Vi vuxna har fortfarande det lilla barnet kvar i oss, så vi gillar det konkreta och roliga. Dessa långtråkiga, men väldigt nyttiga, teoretiska föreläsningarna är inte något man minns. De brukar ju vara på kvällstid när man är trött efter en arbetsdag. Dessutom upplever jag det som att de flesta inom barnomsorgen är väldigt praktiskt inriktade. På min förra arbetsplats så var det några som fick gå en kurs i hur man gör dockor. Vilket surr det blev när de personerna redovisade dockor och erfarenheter på ett APT!

      Jag kan tänka mig att det ger lite mer att höra Hans Persson berätta om sina experiment. Han kanske på ett pedagogiskt sätt kan förklara vad fysik och kemi egentligen är. Läser man boken blir det lite fragmenterat.

       

Kommentera

 
