RSS

Krav på digitala verktyg

07 Apr

Nu har Skolverket kommit med ett förslag till en nationell it-strategi för grundskolan och förskolan. Jag läser om det här på ComputerSweden.

Även all personal, både i grundskola och förskola, ska förses med egna digitala verktyg enligt förslaget till nationell it-strategi, och det redan inom två år. Infrastruktur, teknisk support och pedagogisk support ska finnas på plats inom tre år både på förskolor och grundskolor.

Barnen i förskolan behöver däremot inte ha egen it-utrustning – men inom fyra år ska det finnas minst ett verktyg på fem barn.

Om jag förstått det rätt, så ska jag alltså inom 2 år ha en egen dator eller motsvarande. Det ska bli intressant att se hur det ska gå till. Med tanke på den anorektiska ekonomin undrar jag om det blir ytterligare fler barn i gruppen eller om det kommer extra riktade pengar. Sedan är det en öppen fråga vad jag ska göra med den och när jag ska använda den. Livet är ändå till större delen analogt. I alla fall är barnen det.

När det gäller barnen i min småbarnsgrupp kommer jag inom 4 år att få 3 stycken datorer eller motsvarande. Finns det någon tanke där kring hur barn 1-3 år ska kunna utnyttja det här? Ska de få tugga på paddan som de gör med andra leksaker? Ska vi försöka dra dem till IT, istället för att de leker utvecklande rollekar med varandra när de börjar närma sig 3 år? Enligt nya tänk så ska vi inte ha så mycket elektronik kring barnen för att inte ha farliga och gifta saker som kan skada dem. Så de nya ekvationerna och målen kommer att hamna i konflikt med varandra och då är frågan vilket verk som vinner.

Mitt intryck är att man här inte har tänkt till på de pedagogiska frågorna, utan istället gått den kommersiella IT-industrin till mötes. Det finns företag som inget hellre vill än att det offentliga köper mängder med IT-utrustning och support. Pedagogik kommer väl i andra eller tredje hand. Om vi tänker att vi är tre personal så kommer vi att ha varsin och barnen tre tillsammans. Det här gör 6 enheter på avdelningen. Vi kommer mer att se ut som en IT-avdelning än en småbarnsavdelning.

Men så er man inte på saken hos de teknikföretag som säljer hårdvara. I en uppföljande artikel har man fråga just dessa företag.

– Vi som företag på marknaden kommer givetvis att gynnas av det här, men jag hade gärna sett att Skolverket samarbetade mer med näringslivet än vad man gör i dag. Vi vet vad kunden gör och vad de behöver för kompetenser.

Och strategin är klar: man måste rikta in sig på skolledarna. Det gäller att få dessa personer, som ännu inte har sett några rikta resultat från forskningen och därför är tveksamma, att vilja lätta på plånboken för företagens produkter. Företagen vill ha mer.

Det är inte företagens behov som ska styra, utan vad som kan vara pedagogiskt vettigt att göra. Men det kommer säkert att dröja innan vi får några mer nyanserade svar på frågan. Just nu är det eldsjälar och företag som driver utvecklingen av IT i skolan.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 07 april 2016 i IKT, Jobbet

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: