RSS

Pocket i Firefox är ett bloatware

11 Mar

Idag upptäckte jag en ny ikon i Firefox. Den dök upp bredvid sökfältet och såg ut som en nedåtpil. Jag brukar ha koll på alla ikoner jag har i verktygsraden, men den här förbryllade mig. Vad hade installerats? Det visade sig att min webbläsare nu har en bloatware

Ikonen tillhörde ett program som tydligen funnits om tillägg under en längre tid. Det heter Pocket och skapat för att enkelt kunna spara webbsidor för senare läsning, utan reklam, menyer och annat. Låter väl praktiskt? Men ska det vara en del i själva webbläsaren? Det är i varje fall vad Mozilla har beslutat att det ska vara. Pocket är nu mera inbyggt i Firefox. Jag blev medveten om ikonen när Firefox uppgraderats till version 45, men det kom tydligen redan i juni 2015. Varför dyker ikonen inte upp förän nu? Jag hittar på TechCrunch att det här kom samtidigt som ett annat skräp, Firefox Hello.

Att ha ett sånt här tillägg kan väl vara praktiskt, för folk som vill ha det. Men nu tvingas det på oss andra. Pocket är inte en del av en webbläsare, det är ett bloatware! Sedan får Mozilla marknadsföra det som det vill. Och det är inte bara jag som blir arg över det här tilltaget, vilket jag kan läsa hos VentureBeat.

The complaints center around the fact Pocket is a proprietary third-party service, already exists as an add-on, and is not a required component for a browser. Integrating Pocket directly into Firefox means it cannot be removed, only disabled. The argument follows that bundling the Pocket add-on directly into Firefox would have been a better option. Add-ons can always be entirely removed from Firefox.

Det går alltså inte att ta bort det här som får Firefox att svullna upp, men man kan inaktivera den.

  1. Ta bort ikonen genom att högerklicka på den och välj Ta bort från verktygsfält.
  2. Öppna adressen about:config och lova att vara försiktig.
  3. Sök efter browser.pocket.enabled.
  4. Dubbelklicka på värdet true och det ska ändras till false.
  5. Klart!
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 11 mars 2016 i Dator, Firefox

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
