RSS

Ovilja hos politiker att sänka gruppstorleken

12 Feb

Jag har nog varit naiv när det gäller möjligheterna att få ner antalet barn i grupperna på dagis. För igår fick jag en chock. De pengar från staten som varit tänkta att användas för att få ner barnantalet, används inte. Politikerna är inte intresserade. Och det verkar inte spela någon roll vilken politisk färg de har.

Jag såg igår ett inslag om det här på SVT och hittar det idag som text: Pengar till mindre barngrupper frös inne.

I inslaget vill jag minnas att det fanns många bortförklaring, t ex att kommunen själv skulle bidra med en del för att få pengen. Man hade alltså ett ekonomiskt argument. Dessa politiker vill alltså inte satsa på att göra yrket som förskollärare mer attraktivt och samtidigt göra barnens uppväxtvillkor bättre. Trots ett statsbidrag vill man alltså inte höja skatten eller omprioritera för att göra den här reformen.

Men det chockerande är uttalandet från Patrik Isestad (S) ordförande för Barn- och utbildningsnämnden i Nynäshamns Kommun. För trots att han är S-märkt, ser han inga problem. Han är till och med nöjd!

– Jag är nöjd med våra gruppstorlekar, snarare skulle jag vilja vidareutveckla hur personalen mår på arbetsplatserna.

Käre Patrik, om du vill utveckla arbetsmiljön och få personalen att må bra: lyssna på dem! De kommer troligen att säga samma sak som jag: gör barngrupperna mindre!

Och på vilken grund kan du vara nöjd med gruppstorleken? När de som jobbar i branschen går i väggen på grund av arbetsbelastningen? Det där med att inte räkna avdelningar är en ren kameral krumbukt för att slippa runt problemet. Men jag vet ju att sannolikheten för att barnen visstas i jättegrupper större delen av tiden i alla fall, är extremt stor. Att barnen stundtals vistas i smågrupper är inget vettigt och hållbart argument.

Nej, det verkar helt enkelt som att Skolverket nu måste sätta ner foten och återinföra de gamla reglerna. Och den här gången se till att de efterlevs!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 12 februari 2016 i Jobbet, Stora barngrupper

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
