RSS

LibreOffice 5.1 kraschar

11 Feb

För första gången någonsin har jag haft problem att installera en version av LibreOffice. Ändå har jag använt programmet sedan det klonades från OpenOffice för ett antal år sedan. Inte heller OpenOffice misslyckades jag att installera. Men version 5.1 av LibreOffice får jag inte att fungera.

Efter att ha laddat ner 5.1 och ett språkpaket för svenska, gjorde jag en installation. När jag skulle öppna den första filen kraschade det. Jag fick upp en ruta om återställning, som jag accepterade. Omedelbart kom det upp en ruta som talade om att något gått snett och när den stängdes kom återställningen tillbaka för att krascha en gång till. Det blev en oändlig loop, som jag fick avbryta.

Jag hade flera äldre versioner kvar på systemet, så min första tanke var att problemet kunde bero på en konflikt. Därför började jag avinstallera de tidigare versionerna, en efter en. Men inget hjälpte. Till slut hade jag avinstallerat alla versioner, men sparat konfigurationsfilerna.

Till slut hämtade jag ner version 5.0 igen och installerade den. Nu fungerade det!

Frågan är vad som hände? Varför fungerade inte den senaste versionen? Vad jag förstår är det en utvecklingsversion som inte är fullt så stabil, men att den inte skulle gå att öppna alls var en total överraskning.

För att se vilka versioner man har installerade kan man använda Aptitude och grep:

sudo aptitude search 'libreoffice' | grep -e '^i'

För att ta bort en version, t ex 4.4, kan man använda Apt:

sudo apt-get remove libreoffice4.4

Koll bara att det inte finns andra versioner med också.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 11 februari 2016 i Dator, LibreOffice

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
