RSS

När är det sommarlov?

09 Feb

Här om dagen kom en förälder och frågade mig något jag först inte förstod. "När har ni stängt i sommar?" Eftersom jag inte riktigt förstod, förtydliga föräldern: "När är det sommarlov? När är skolan stängd?" Skola? Sommarlov?

Där föll polletten ner! Det fanns saker den här unga föräldern inte riktigt hade koll på. Men en sak hade uppenbarligen satt sig: vi har ingen barnomsorg längre, inget dagis, nu är det skola från 1 års ålder som gäller. Vi pratar alltså inte förskola längre, utan skola.

Utan att gå in på den teoretiska biten och diverse ändå ganska viktiga skillnader, berättade jag att vi inom barnomsorgen inte har stängt som skolan. Det vi har är en 5 veckor lång sammanslagning av enhetens stugor, när det är lite barn mitt i sommaren. Vi är skyldiga att ha öppet för alla som behöver omsorg om sina barn. Dessutom är det då vi kan och vill ha semester.

Visst är det intressant? Tjatet om skola har gått hem så till den grad att förskola och skola blandas ihop. Jag har under det senaste halvåret stött på flera föräldrar som i stället för att säga förskola, har kortat ner det till bara skola. Och det är kanske inte så konstigt att det sker en sammanblandning, för med alla bokstäver och siffror på väggarna även på småbarnsavdelningarna, påminner det på många sätt om småskolan, lågstadiet. Och när all statuskåt personal rättar föräldrar som säger dagis: "Det heter faktiskt förskola! Och här har vi inga bebisar!" Åtminstone jag slår mig för pannan.

Föräldern såg lättad ut efter mitt besked och sa att barnet visst kommer att vara ledigt en hel del under sommaren, men att de nu kunde göra en bättre planering där föräldrarna inte behöver dela upp ledigheten så mycket utan kan ha tillsammans. Jag sa att vi brukar vilja ha in den planeringen under mars. Då får vi se hur mycket "sommarlov" barnet får. För många blir det nämligen klent med det.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 09 februari 2016 i Jobbet

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
