RSS

Enkätsvar som outtalat mål

14 Jan

Vad är målet för mitt arbete inom barnomsorgen? Officiellt är det läroplanen som står för visionerna och är målet med arbetet. Den stora bilden är att jag ska ha som mål att jobba enligt läroplanen. Men inofficiellt finns det mer närliggande krav jag måste arbeta för att tillfredsställa, krav som helt överskuggar läroplanen och barnens behov.

Sedan början av 2000-talet har Stockholms stad krävt att alla ska jobba med åtaganden. De första åren handla det om att tala om föräldrarna vad de kunde förvänta sig. Men det här växte snart och skulle också bli ett utvecklingsverktyg för oss, samt ett sätt för de högre tjänstemännen att kontrollera att vi gjorde något. Hur de nu kunde se det. Sedan har man byggt ut det här ytterligare.

Nu börjar en förändring där nomenklaturen byts från åtagande till enhetsmål. Vad det här speglar för trend, vet jag inte, men det är något nytt som kommit in på någon högre nivå i strukturen.

Från läroplan till åtagandefokus

Men under alla år sedan runt år 2000 har vårt arbete styrts av arbetsplaner där åtaganden, förväntade resultat och arbetssätt varit självändamål. Jag har aldrig varit med om att djupdyka i läroplanen för att därifrån bygga upp en verksamhet. Det har aldrig krävts av mig att jag ska reflektera kring områdena i läroplanen eller fördjupat mina kunskaper i något av dessa, utan allt har handlat om snäva utsnitt som av andra formulerats som åtaganden.

Istället för läroplansstyrd, eller styrd av mina professionella kunskaper, har mitt jobb gått ut på att formulera förväntade resultat och arbetssätt till de åtaganden vi haft. Det har krävts av mig att jag har skrivit på rätt sätt i arbetsplanen. Orden har också blivit viktigare än arbetet med barnen. Har man kunnat skriva bra har man kunnat vara med i stadens kvalitetstävling.

Det har hävdats att åtagandena speglar läroplanen, men det vill jag starkt ifrågasätta. Istället för professionella bedömningar har jag fått fördumma mig med en lightversion av läroplanen. Läroplansfokus har varit åtagandefokus.

Till enkätfokus

Nu kan jag se en ny trend som har sitt ursprung i den enkät som föräldrarna förväntas fylla i. Enkäten har funnits i många år och jag vill minnas att jag också fyllde i sådana för mina barn på 90-talet, även om de på den tiden inte var digitala. Det intressanta är att den nu seglar upp som något som överskuggar allt annat. Plötsligt är det viktigt att få bra resultat på den enkäten.

Då kantrar diskussionerna bort från läroplan och till och med mål/åtaganden till att handla om hur man ska formulera sig för att få höga poäng från föräldrarna. Hur ska vi anpassa oss till de frågor som finns i enkäten? Hur styr vi information?

Till valet av bil

Jag kan tänka mig en möjlig orsak till den här trenden. Det finns politiska krafter som arbetar för att alla skattefinansierade välfärdstjänster ska ses som marknader, där de skattebetalande medborgarna ska ses som och känna sig som kunder. Inte nog med att styrningen av offentlig verksamhet ska ske efter missförstådda modeller från Toyota, när föräldrarna väljer dagis (aka förskola) ska de göra det på samma sätt som när de köper en bil och då gäller det att välja någon med bra testresultat.

Det är också så att varje barn som har en plats, för med sig en peng. För att kunna driva verksamheten krävs det att man får föräldrar att välja just vår arbetsplats. Det här gäller även dagis i kommunal regi, där man har helt andra förutsättningar än i privata alternativ.

Naturligtvis blir det också lätt en popularitetstävling. Det här påverkar hela upplägget och tänket kring arbetet. Det är föräldrarnas tankar och åsikter som är viktigast. Det gäller att smörja föräldrarna med "rätt" information, på ett sätt de förstår och som de ska kunna tänka på när de fyller i enkäten. Läroplansfokus har nu blivit enkätfokus.

Till förvirrad personal

Men det finns alltid problem med hur man ska tolka enkäter. För varför svarar föräldrarna som de gör? Vi har inom en del av de områden där vi har försökt upplysa föräldrarna om hur vi jobbar och varför, istället sett sjunkande resultat. Borde det inte ha varit tvärtom? Mer information borde ge bättre resultat, men så är inte fallet.

Hur ser man på det? Vad har föräldrarna uppfattat och vilka tolkningar har de gjort. I andra frågor är utgångspunkten i frågan till föräldrarna en annan än den som barnomsorgen har som utgångspunkt. Det här ger svar som inte svarar mot vad vi faktiskt ska göra eller där lokala politiker lagt in en egen hjärtefråga.

Så där vi tidigare varit förvirrade kring hur de högre tjänstemännen menar att vi ska uttrycka oss för att våra arbetsplaner ska duga åt dem, där kommer vi nu att stå som fån när vi försöker förstå hur föräldrarna svarar på enkäten och ta ställning till svängningar i "opinionen".

Och ingenstans finns det en vettig diskussion kring läroplan, barns utveckling och pedagogiska metoder. Alltså inga diskussioner som skulle öka vår professionalitet eller hur vi med de sparsamma resurser politikerna kastar till oss, ska kunna få ihop en vettig verksamhet. Hur får vi barnfokus och läroplansfokus? Någon?

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 14 januari 2016 i Jobbet

 

Etiketter: , , , , , , , , , ,

Kommentera

 
