RSS

Kan man använda Ubuntu 16.04?

17 Dec

Jag har inte installerat någon Ubuntu sedan versionen 12.04 och en av de största anledningarna var att då blev Ubuntu spyware. Vad som hände var att man då införde funktionen att alla sökningar gick ut på nätet, om du så skulle söka efter filer och program på din egen dator. Sedan 14.04 kör jag istället Xubuntu, där jag slipper den smörja som Ubuntu innehåller.

Nu har även Windows 10 den här funktionen och även där har det rört upp känslor. Oombedd reklam direkt i startmenyn och att Microsoft i användaravtalet ger sig själv rätt att snoka i användarnas filer på deras datorer. Den aggressiva reklamen har nått oanade höjder. Men det är ett annat blogginlägg.

Men nu kan man på Will Cookes blogg läsa om att man redan från Ubuntu 16.04 kommer att stänga av sin spyware som standard.

First of all online search will be off by default. This means that out-of-the-box none of your search terms will leave your computer. You can toggle this back on through the Security & Privacy option in System Settings. Additionally, if you do toggle this back on then results from Amazon & Skimlinks will remain off by default. You can toggle them back on if you wish. Further, the following scopes will be retired from the default install and moved to the Universe repository for 16.04 LTS onwards: Audacious, Clementine, gmusicbrowser, Gourmet, Guayadeque, Musique. The Music Store will be removed completely for 16.04 LTS onwards.

Det här är en anpassning bakåt. I det som kallas Unity 8, som bara finns för Ubuntus telefoner, är det den här inställningen som gäller, men inte i Unity 7, som kommer att finnas i Ubuntu 16.04. Det var tänkt att Unity 8 skulle vara klar för Ubuntu till den kommande versionen, men man lyckades inte med det. Man försöker alltså smyga in den här inställningen redan nu i Unity 7.

Man kan spekulera över varför. Var det inte en så god affär? Gav det inte de inkomster till Canonical som man räknat med? För det är knappast troligt att man lyssnar på alla de som lämnat Ubuntu för den här sakens skull.

Hur som helst kanske det kan vara läge att gå tillbaka till Ubuntu nästa år, när Ubuntu 16.04 kommer. Men jag är inte helt säker. Windows har gett folket Startknappen tillbaka och jag väntar på att Ubuntu ska göra samma sak. Jag har inte lust att göra sökningar för att hitta program på min dator. Dessutom tycker jag att min anpassade Xubuntu med fönsterhanteraren Awesome fungerar väldigt bra för mig.

 
7 kommentarer

Publicerat av på 17 december 2015 i Dator

 

Etiketter: , , , ,

7 svar till “Kan man använda Ubuntu 16.04?

  1. Hund

    03 januari 2016 at 16:10

    Testade du i3 som du lovade förut? 😉

     
    • Maths

      06 januari 2016 at 18:22

      Ja, jag har testat och jag kommer inte överens med i3. Jag har försökt men den känns alldeles för knölig. Jag kan använda både Ratpoison och Xmonad, men med i3 samspelar jag inte bra. Man kan lätt tänka att alla fönsterhanterare i den här klassen är ganska lika, men inte. i3 har en annan uppbyggnad och genvägarna följer ett annat mönster. Så jag håller mig tillsvidare till Awesome.

       
      • Hund

        06 januari 2016 at 19:42

        Se där! Du provade ju den iaf. 🙂

         
        • Maths

          06 januari 2016 at 23:20

          Jag kanske skulle posta mina minnesanteckninvar? Jag började på dem 2013 och har gjort tillägg senaste gången. Ett litet komma igång med i3. Även om jag inte uppskattar det så kan ju andra vilja pröva.

           
          • Hund

            07 januari 2016 at 05:35

            Jag är lite nyfiken på hur du testade i3. Kanske kan jag hjälpa dig att komma igång om du vill testa den igen?

            Finns du på IRC eller någon snabbmeddelandetjänst?

             
            • Maths

              07 januari 2016 at 13:26

              Komma igång var inget problem, det var hur det var uppbyggt som jag hade svårt med. Men tack för ditt erbjudande!

               
              • Hund

                07 januari 2016 at 13:28

                Det var det jag menade, du kan ju forma i3 efter hur du vill ha det. Det finns egentligen inga begränsningar. 🙂

                 

Kommentera

 
