RSS

Det spelar roll vilken annonsblockerare man använder

03 Okt

Det började med att jag läste att AdBlock har sålts, men utan att man vet vem köparen är. Varför detta hemlighetsmakeri? Adblock började som ett program med fri och öppen källkod, men har den senaste tiden blivit allt mer slutet och hemlighetsfullt. Så den nya utvecklingen verkar inte lovande.

Det finns flera program för att blockera reklam. Ett med liknande namn är AdBlock Plus, skapad 2006 av Michael McDonald. Enligt en uppgift jag läst, så skulle AdBlock ha skapats av Michael Gundlach 2009 efter inspiration från AdBlock Plus. Den senare utvecklades först för Firefox, så den förra ville täcka behovet hos användare av Chrome. Det är nu störst, påstås det, hos både Chrome och Safari. Programmen har alltså ingenting med varandra att göra.

Men tillbaka till AdBlock. Jag hittar en länk till Owen Williams, som skriver så här.

The sale comes at an interesting time for publishers as the debate rages over whether adblocking will become widespread, as Apple has allowed iOS user to block ads on their mobile devices for the first time.

For users of Adblock, the uncertainty over ownership of the Adblock extension is a reasonable concern, particularly if the new buyer has any sort of agenda with the purchase of the extension.

Why would they keep their identity secret, if it’s a legitimate deal? It’s possible that the new owner simply wants to sit back and let the cash roll in, or was looking for a way to gain back some control. (Owen Williams)

Ja, varför har Apple gått med på det här? Varför visar ett företag intresse för att släppa in annonsblockerare, fram för allt ett företag med den kollen på vilka de släpper in över huvud taget. Dessutom vill ju företaget själv utveckla möjligheten att annonsera till att kunna levera annonser efter humör. Men vill alltså snarast förfina annonseringen, än att förhindra den.

Wladimir Palant, som är nuvarande ledaren för utvecklingen av AdBlock Plus och alltså delvis partisk i den här frågan, har på sin blogg i juli 2014 skrivit om vad han hittat när han tittat närmare på AdBlocks CHANGELOG. Hans två slutsatser ser ut så här.

AdBlock covertly moved from an open development model towards hiding changes from its users. Users were neither informed about that decision nor the reasons behind it. The source code archives are only left around to keep pretending that AdBlock is still an open source project, these are hard to find and the project owners are clearly hoping that nobody will be able to extract the individual changes from them.

If a project suddenly decides to work behind closed doors, something bad is usually going on. In AdBlock’s case, they started monetizing their users by partnering with Disconnect.me, and they didn’t want anybody to notice. When people noticed and started asking questions, they tried to downplay the impact of this change. (Wladimir Palant)

Det verkar alltså som om AdBlock har fallit för frestelsen att, likt stora spelar på nätet, använda spårning av användare. Man satser mer på egen inkomst än på anledningen till att programmet skapades. Jag delar helt Matt Asays slutsat.

Except that Adblock, by closing off its code, seems to becoming part of the problem, not the cure. Some of the changes it has already made sound like they’re optimized for Adblock, not its users. I’d rather trust my online browsing experience to a fully open product that is dedicated to operating in the open while maintaining my privacy. (Matt Asays)

Vi pratar då Adblock Plus, som fortfarande är öppen källkod och med en helt transparant policy när det gäller användardata, där utvecklingen sker i en gemenskap med ett övergripande mål, inte i ett slutet företag.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 03 oktober 2015 i Dator, Internet

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: