RSS

Google låter företag se din sökhistorik via din e-postadress

30 Sep

Visst är det häftig! Du får helt personligt anpassade annonser tack vare att företag kan koppla ihop din e-postadress med sökningar på Google. Och tänk att företaget nu också då kan matcha dig med "likasinnade". Kanske du vill ha det som dessa personer köpte. Du får upplysning om produkten precis när du är mottaglig för att köpa den. Smart och behändigt, eller hur?

Ja, eller är det en fördjupning av den mardröm vi redan är inne i? Det här tar en konsekvens av att gratis är gott och att det är du som är produkten som företag som Google och Facebook säljer.

Jag hittar det här hos IDG som i sin tur referar till en artikel i The Wall Street Journal.

For example, say a consumer shares her email address with a clothing retailer when purchasing items in-store. The retailer can then upload that address to Google to identify her when she’s using Google search or YouTube, and to target search or video ads to her for similar or complementary products, provided she signed in to Google with the same email address.

Marketers can also use “lookalike” audiences to target ads to users who exhibit similar behaviors to their existing customers, using a tool Google calls “Similar Audiences.”

Google’s online ad competitor Facebook FB -3.84 % has offered similar email-based ad targeting across its social network since 2012, with a product it calls Custom Audiences. That product is highly regarded among direct-response marketers, suggesting Google’s foray into the space could also be lucrative for the company.

“With Customer Match, your brand is right there, with the right message, at the moment your customer is most receptive,” Mr. Ramaswamy wrote in his blog post. (Jack Marshall, The Wall Street Journal)

Företagen jublar! Det blir alltså all mer raffinerat hur Google och Facebook ska kunna sälja dig och dessutom få dig att handla. Annars är det meningslöst med annonser. Redan 2012 ändrade Google sitt användaravtal för att kunna genomföra just det här. Så de som läser avtal har kunnat se det här komma. Vill man fortsätta att använda Google är det här villkoren.

Ska man stå emot det trycket, behöver man vara stark. Eller så hittar man strategier för att krypa under radarn, t ex genom att utnyttja andra sökmotorer som Ixquick.com eller DuckDuckGo, vilka påstår sig inte spåra sina användare.

Det bästa sättet att undkomma Facebook är väl att stänga sitt konto där. Men det är väl något som den bekväma människan idag skulle ha svårt för. För vilken social samlingsplats skulle den ensamma människan söka sig till då? Inte Google+. Även har har väl företaget ett användaravtal som säger, att gillar du inte läget ska du inte använda vår tjänst.

Så det troliga är väl att det inte kommer att höjas så många röster mot vare sig Googles eller Facebooks metoder. Någon integritetsdebatt eller diskussion om hur mycket vi är villiga att lämna ut lär det inte bli. Bekvämlighet och gratis gör före allt, det har företagen förstått nu.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 30 september 2015 i Dator, Internet

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: