RSS

Google, Wallet och PayPal

25 Apr

Med en smartphone vill man ju pröva lite appar och igår skrev jag om problemet att logga ut från Googgle Play. Ett annat problem är att inte alla appar är gratis. Det är klart att utvecklarna kan tänkas vilja ha betalt, det säger jag inget om, men hur betalar man?

När jag skulle testa att köpa en app (den gick på 20 kronor, så det var inte något dyrt) upptäckte jag hur det gick till. Man klickar på Installera och kommer sedan till betalsidan. Där finns två egentliga betalalternativ: betalkort eller PayPal. Eftersom jag inte vill uppge numret på mitt VISA-kort, valde jag PayPal. Jag har i några år haft ett konto där och tyckte att det skulle vara ett smidigt sätt att betala.

Så jag klickade på PayPal och får ange mina inloggningsuppgifter. Men sedan blev det problem. Google uppger att jag behöver ändra på någon inställning för betalning i PayPal. Detta alltså enligt Play.

På datorn gick jag till mitt konto på PayPal för att rätta till inställningarna. Men jag hittar inget som verkar fel, förutom att mitt kontokortsnummer gått ut. Enligt de uppgifter jag läste mig till så skulle PayPal dra från det saldo jag har om inget annat går. Det fanns pengar på kontot. Jag kunde alltså inte se hur jag skulle göra. Så det blev att söka på nätet, med Google.

Efter en stund hittade jag någon som hade ett förslag som skulle funka. Man skulle logga in på Google med sin PC, gå till Play och där göra sitt köp. Det går alltså att köpa en app till sin mobil från datorn, men man måste ange vilken mobil enhet det gäller. När man väl har betalt, ska tydligen appen installeras automatisk på mobilen när man är inloggad. Eftersom min mobil stod upptagen i listan, kunde jag påbörja köpet. Återigen kom valet av betalningsmetod upp och med samma valmöjligheter. Jag valde alltså PayPal.

Den här gången dök det upp en annan ruta. I den skulle jag ange min adress. Varför vill Google ha min adress, tänkte jag. De behöver bara veta att det ska gå att betala via PayPal. Så varför är Google intresserad av var jag bor? Jo, längst ner i rutan hittar jag följande text.

Genom att klicka på ”spara”, godkänner du Google Wallet Sekretessmeddelande och Användarvillkor.

Wallet

Vad är Wallet? Jo, det är ett mobilt betalningssystem som används för att t ex lagra användarnas kreditkort. Den lanseras med slogans som: Spend anywhere with the Google Wallet Card. och Send money. Spend instantly. Det här gör Wallet till en konkurrent till PayPal. Affärerna kring det är ledde till en stämning mot Google och två anställda på PayPal. Så att Google skulle tillåta betalningar via PayPal kom för många som en överraskning.

Here is a somewhat surprising move by Google: starting today, the company will accept PayPal as a payment option in its Play store in twelve countries, including the U.S., Germany and Canada, as well as Austria, Belgium, Finland, France, Ireland, Italy, Netherlands, Spain and the United Kingdom.

For Google to work with what is essentially a competitor to its Wallet service definitely comes as a surprise. But at the end of the day, the company wants to get users to buy as many apps as possible and besides taking credit cards, prepaid Google Play cards and carrier billing, PayPal simply remains a popular payment choice among users.

Still, this move surely can be seen as somewhat of an admission that some users don’t just want to use Google’s own checkout service — and may even actively stay away from it because they don’t want to give Google even more personal information. (Techcrunch.com)

Verkar det märkligt? Mina uppgifter ska läggas till Wallet, som jag inte vill använda. För att kunna använda PayPal måste jag alltså gå över Googles egen betaltjänst. Är det något som inte stämmer här?

Logiken känns ganska enkel. ”Don’t be evil, but be sneeky.” Återigen ett sätt för Google att snärja folk! Precis som Apple och Microsoft gör. Det gäller tydligen att lansera produkter som kan kännas OK för många användare, eller åtminstone inte genomskådas av dem, som gör att de inte kan ta sig ur Googles grepp. Google vet allt om dom och kan då också leverera annonser. För det är en sida av Wallet, annonserna som följer med. Och Google vet ju vad dom handlar. Eller hur? Har du accepterat Wallet finns det inte några gränser för vad Google kan göra.

Så det handlar inte om att an admission that some users don’t just want to use Google’s own checkout service, utan om att komma runt det och ändå få dem på kroken, att ändå i slutändan finnas med i kassakon Wallet. Nu kan man läsa att flera stora aktörer i USA kommer att ha förinstallerat på sin Android och att Google också har köpt upp Softcard, som har utvecklat en teknologi på området. Så nu ska det konkurreras med både Apples motsvarighet, Apple Pay, och PayPal.

Nej, nej, nej. Jag har levt länge utan både mobil, smartphone och Google Play Store, så jag behöver inte betala för något där. Jag har min telefon, SMS/MMS och kamera. Det räcker. Jag behöver inte att Google har koll på mina köpvanor också.

Uppdatering 150428
Problemet med betalningen löste sig, på sätt och vis. Hos PayPal hade jag tidigare registrerat ett VISA-kort, men det hade gått ut. När jag uppdaterade godkände Google mig. Det är bort inte ha skett, för jag hade pengar hos PayPal och då skulle PayPal ha dragit från den summan. Helt nöjd är jag alltså inte, eftersom jag ändå måste uppge mitt kontonummer.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 25 april 2015 i Dator, Mobilt

 

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

 
