RSS

Logga ut från Google Play på Android

24 Apr

Efter att i helgen ha varit och köpt ny mobil, en smartphone den här gången, så vill man ju undersöka den där tingesten lite. Appar lär vara kul. Så även om jag är skeptisk, öppnade jag appen Play butik. Det var inte så mycket intressant som visades, så med en stor gäspning försökte jag hitta någonstans där man kan logga ut. För vill man verkligen vara uppkopplad till Google hela tiden?

Problem: När man väl har loggat in på Google Play med sitt GMail-konto, kan man inte logga ut. Det finns ingen ikon eller text någonstans som talar om att funktionen finns. Man är alltid uppkopplad. Åtminstone när wifi är på. Det här gör att Google alltid har tillgång till din telefon.

Funktionen framställs som något som gör livet enklare och smidigare, men där man mörkar baksidan och hur det påverkar säkerhet och integritet. Därför upplever i alla fall jag, att jag vill kunna stänga kontakten med Play när jag inte väljer att göra något där.

Lösning:

  1. Installera appen Log out! (Google Play)
  2. Det fungerar också att gå till Inställningar – Användare och säkerhetskopiering – Konton, där man klickar på kontot. Under de tre prickarna kan man ta bort kontot.

Något som är irriterande med den första lösningen, även om den fungerar, är att det hela tiden dyker upp ett meddelande om att autentiseringen inte fungerar. Kontot ligger alltså hela tiden och försöker ha kontakt med Google Play, för det är så det är tänkt, men misslyckas och då klagar programmet. Det hela är uppbyggt på att man hela tiden ska vara med i Googles ”gemenskap” och ha när till deras tjänster.

Därför kan det vara bra att använda båda metoderna. Logga ut och ta bort.

Det här är den enda appen jag så här långt har stött på som det inte går att logga ut från. Bland annat Dropbox, SpiderOak och PayPal har utloggningsalternativ. Just därför är det extra intressant att Google inte ger det alternativet.

Det är inte snyggt att Google låser fast sina användare på det här sättet! Deras motto är Don’t be evil, men de skulle också kunna ha ”Be sneeky”. Och precis som Apple och Microsoft vill man låsa in sin användare. Fram till nu har jag varit lyckligt ovetande om det här problemet, men nu får jag hantera det på något sätt, eftersom jag har den mobil jag har och alternativen är inte bättre. Att varenda gång radera kontot är en osnygg lösning, men vad gör man som ett svar på en osnygg inlåsning.

Visst har jag installerat appar. Förutom Log out! så nu har jag Firefox och Tubro Editor. Jag kan alltså använda ”mobilen” till mer än telefon, SMS-maskin och kamera.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 24 april 2015 i Dator, Gör så här, Mobilt

 

Etiketter: , , , ,

2 svar till “Logga ut från Google Play på Android

  1. Tim

    08 augusti 2016 at 08:47

    Inställningar > konton > google > 3 prickarna i hörnet > ta bort konto > välj vilket konto

     
    • Maths

      08 augusti 2016 at 19:52

      Så kan det nog vara, för även om jag använder appen så måste jag ändå in och göra som du beskriver för att inte få felmeddelanden hela tiden. Ska testa att bara ta bort kontot nästa gång. Tack för tipset!

       

Kommentera

 
