RSS

Problem med DVD-film och VOB-filer

15 Nov

Så bestämde jag mig för att se en film på min bärbara dator. Jag köpte datorn i början av året och installerade Xubuntu på den till sommaren. Och nu ville jag se vad det var för film som barnen, fram för allt flickorna, på jobbet lekte så intensivt och där vi sjunger en av låtarna på våra samlingar. Men tyvärr är det fortfarande vissa saker som kan vara lite svåra att få till på en Linuxdator. DVD-filmer och VOB-filer är en sådan sak, upptäckte jag.

Problemet yttrade sig i att jag inte kom längre än till skärmen där man väljer språk, sedan slutade spelaren att leverera. Det spelade ingen roll om det var VLC eller Parole. Öppnade jag DVD-skivan i filbläddraren kunde jag se filmfiler i VOB-format och efter lite sökning insåg jag att det är just det formatet som skapar felet. Men jag hittade hjälp på help.ubuntu.com.

Vad man behöver är program som kan dekryptera och läsa VOB-filer och dessa levereras inte med mer renläriga Linuxdistributioner, eftersom formatet har en proprietär licens. Det kan också bli problem för att ett av programmen kan komma runt regionsmärkningen av DVD-skivor.

Det finns för de olika versionerna av Ubuntu, t ex Xubuntu, extra paket att ladda ner där man kan få de där proprietära formaten, t ex mp3, men i det här fallet är det strängt taget inte nödvändigt eftersom det är två specifika paket man vill ha. Så här gjorde jag för att få det att fungera hos mig.

  1. För att dekryptera oc läsa DVD installera man libdvdcss2 och libdvdread4.
    sudo apt-get install libdvdcss2 libdvdread4 && \
    sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh
    
  2. För att kunna ställa in regionen för filmen behöver man regionset.
    sudo apt-get install regionset
    

    Det gäller sedan att vet vad Linux kallar CD/DVD-enheten. Man kan ta reda på det genom att köra kommandot ‘df’, där en av enheterna bör vara spelaren. Min heter sr0. Sedan kör man följande kommando.

    regionset /dev/sr0
    

    På frågan om vilken region jag vill ha svarade jag 2 (bl a Europa) och accepterade sedan den kod som visades som riktig.

  3. Filmen började spelas upp, men såg väldigt konstig ut. Det gick dessutom liksom för långsamt och bilden blev pixlig. Vissa saker kunde man se, men det blir mest psykedeliskt. Som en sista åtgärd tog jag bort mappen ~/.dvdcss/, för att nollställa vissa saker. Mappen återskapas med rätt inställningar när man börjar spela filmen.
    rm -rf ~/.dvdcss
    

Nu kunde jag se filmen som det är tänkt. Det enda som känns lite märkligt fortfarande är att övergångarna mellan ”kapitlen” blir lite hackiga, men det stör mig inte.

Och filmen då? Jo, det är Disneys film Frost (eng: Frozen), som kom 2013. Många barn har den hemma och, som sagt, flera av flickorna lekar Elsa och Anna med slängkappor över axlarna. De har också sprungit runt och ropat ”Slå dig Loss! Slå dig fri!”, men också ”Let it go!”. Så nu sjunger vi den på samlingarna, på svenska. Och jag kan bara tala om, att när vi pratar om filmen så är alla barnen så fokuserade och intresserade som man väl aldrig ser dem annars. Vi utgår från barnens intressen, i alla fall den här gången.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 15 november 2014 i Dator, Media

 

Etiketter: , , , , , , , ,

Kommentera

 
