RSS

Ubuntu åtminstone inte olagligt i Storbritannien

17 Aug

När Ubuntu för några år sedan började använda det som då kallades linser (nu kallas de Scope), blev det ett ramaskri. Vi var många som kallade Ubuntu för spyware. En person i England tog till och med steget att anmäla Canonical, företaget bakom Ubuntu, för lagbrott.

Under tiden har man inte bara gjort en namnförändring, utan också blivit tydligare med informationen kring vad som Scope gör och dessutom gett användaren möjlighet att stänga av funktionen. Både de här sakerna fattades när den kom. Jag tror inte Ubuntu riktigt hade förstått vad de höll på med, de var bara så otroligt upphetsade över sin nya feature, som de kallade det. Så utslaget i Storbritannien blev nu att det inte får anses som någon olaglighet, enligt en artikel hos Softpedia.com. Man anser att det inte heller borde vara olagligt i EU.

Artikeln konstaterar också att Ubuntu i början fick ta en hel del beskjutning från gemenskapen. Många arga röster hördes, men att det i stort sett har tystnat nu.

Currently, very few people even mention the Shopping Lens, and that is a clear sign that users have gotten used to them and that they have learned to use them or shut the functionality off entirely.

Vad som inte nämns, är alla som lämnade Ubuntu och som alltså inte längre har någon anledning att klaga. För i princip räcker det med att bli av med Unity, där Dash och Scope är tätt sammanvävda. Man kan, i Ubuntu, byta till en annan fönsterhanterare, där man inte kommer i kontakt med något Scope. Eller så håller man sig till något derivat, där man inte heller behöver bry sig om Scope. Om inte väljer någon annan distribution.

Själv har jag nu övergett Ubuntu för Xubuntu och jag kör för det mesta med fönsterhanteraren Awesome, vilket inte säger så mycket för den som inte är insatt. Vad det innebär är att jag slipper bry mig. Jag får också ett gränssnitt, både i XFCE och Awesome, som inte tränger sig på, utan som jag styr över. Så det här kan nog vara det sista inlägget jag skriver om den här frågan.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 17 augusti 2014 i Dator

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
