RSS

Små grupper är bättre

02 Maj

I diskussionerna kring barnomsorgen och skola hävdas det ganska envist att storleken på grupperna inte är något problem. Argumentet framförs av politiker och tyckare som väl aldrig själva har jobbat i dessa två branscher. Nu kommer ytterligare en studie som visar på motsatsen. Gruppstorleken spelar roll när det kommer till ”akademiska” framgångar.

The findings suggest that smaller class sizes in the first four years of school can have a significant and lasting impact on student achievement. This appears to be especially important for children from communities that are culturally, linguistically or economically disenfranchised.

”Smaller classes in the early years can lift a child’s academic performance right through to Year 12 and even into tertiary study and employment,” Dr Zyngier said.

”It is also beneficial to have smaller numbers for specialist classes in such fields as numeracy and literacy.”

Nu undrar jag bara lite vad som i det här sammanhanget är ”de första fyra åren i skolan”? För det beror på var i världen man tittar. I en del länder räknar man redan från 3 år. Vi är då nere på vad som hos oss är dagis och förskoleklass. Eller gäller det här också årskurs 1 – 3?

Hur som helst är slutsatserna inte små.

”Currently teaching methodology is based on large classes, which call for a very different approach to teaching smaller groups,” Dr Zyngier said.

”Targeted funding for specific lessons and schools, combined with professional development of teachers, would address the inequality of schooling and help redress the damaging effect that poverty, violence, inadequate child care and other factors have on our children’s learning,” Dr Zyngier said.

Jag har alltid undrat var det här argumentet, att storleken på grupperna inte spelar någon roll, faktiskt kommer ifrån. I den här artikeln ges det en ledtråd.

However Dr Zyngier found that current policy advice is based on ‘cherry picking’ of flawed research evidence from a US conservative think tank’ and that a range of independent studies throws doubt on that argument.

Även i Sverige har man kommit fram till att mindre grupper ger behörighet. Men ingen tycks bry sig. För alla politiker och tyckare, samt folk som kommer från ”golvet” men som sedan flera år sitter på högre tjänster, upprepar mantrat att det inte är storleken på grupperna som spelar roll. Det enda som betyder något är personalens utbildning. Som om lärare och förskollärare vore någon form av übermenschen. Eller borde vara det.

Kanske är det här ett så kallat kackelaks-argument: när skadedjursbekämparna har åkt, kommer ohyran tillbaka — gång på gång på gång. Det tycks inte gå att utrota. Man kan undra vad det är som gör att det är så populärt?

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 02 maj 2014 i Jobbet, Stora barngrupper

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: