RSS

Sömn och hjärnans utveckling

10 Apr

Jag har skrivit förut om sömnens betydelse för barns, men också vuxnas, lärande. Nu kommer det mer forskning som stöder tanken att sömn och vila bör ses som något som bidrar till inlärning och förståelse, alltså ett pedagogiskt verktyg. Det är alltså inte något som hindrar annan inlärning och som det bör läggas så lite tid på som möjligt på våra dagisar runt om i landet.

”Sleep plays a crucial role in learning from early in development,” says Rebecca Gómez of the University of Arizona. She will be presenting her new work, which looks specifically at how sleep enables babies and young children to learn language over time, at the Cognitive Neuroscience Society (CNS) annual meeting in Boston today, as part of a symposium on sleep and memory.

”We want to show that sleep is not just a necessary evil for the organism to stay functional,” says Susanne Diekelmann of the University of Tübingen in Germany who is chairing the symposium. ”Sleep is an active state that is essential for the formation of lasting memories.”

A growing body of research shows how memories become reactivated during sleep, and new work is shedding light on exactly when and how memories get stored and reactivated. ”Sleep is a highly selective state that preferentially strengthens memories that are relevant for our future behavior,” Diekelmann says. ”Sleep can also abstract general rules from single experiences, which helps us to deal more efficiently with similar situations in the future.”

De tror sig också kunna se en utveckling av hur hjärnan fungerar.

The difference between learning and memory in infants versus preschool children could be the result of different neural mechanisms, Gómez says. Research on nonhuman primates suggests that while most of the substructures of the hippocampus are in place in infancy, the substructures that may support replay of memories during sleep do not begin wiring up until 16-20 months of age and then take several more years to reach maturity.

”Therefore, we hypothesize that the benefits of sleep in infancy stem from different processes than those benefiting preschoolers,” she says. While in infants, sleep may contribute to forgetting of less redundant information in the stimulus — e.g. talker voice, the actual words infants hear over and above the rhythmic pattern occurring for all stimuli — Gómez says that hippocampally-based replay may begin to contribute to more active integration and retention of sleep-dependent memories in preschool-aged children.

Vi lever ju inte ett 24/7-samhälle, där sömn ses som improduktivt, meningslöst och bortkastat. Man kan ju fråga sig hur det ser ut med vilan på dagis idag. Vem låter 5-åringar vila idag? Och hur är det här kopplat till att svenska elever inte presterar så bra på test i skolan? Man kan ju undra.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 10 april 2014 i Jobbet, Vila

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: