RSS

Ubuntu One läggs ner

02 Apr

Canonical, utvecklarna av Ubuntu, meddelar idag att man lägger ner sin molnlagringstjänst, Ubuntu One. Det var ganska hett för ett par år sedan och man satsade stort, med även en möjlighet att köpa musik. Men nu vill man satsa på annat.

Ubuntu kommer att lägga ner sin tjänst den 1 juni och filer kommer bara att finnas kvar fram till den 31 juli.

Som Ubuntuanvändare skaffade jag mig ett konto på Ubuntu One för några år sedan. Några filer som kan laddas ner från min blogg, har jag liggande där. Det gäller till exempel schemaläggningsarket. Men jag har på senare tid tänkt lägga ner kontot, mest på grund av mitt missnöje med Ubuntu. Jag har velat hålla mig mer fri i förhållande till operativsystemet och Ubuntus spionerande blickar. Om och när jag byter till något annat, vill jag inte vara inlåst.

Jag har väntat lite med beslutet, men nu behöver jag alltså ta ett steget bort från Ubuntu One för att kunna ha någonstans att ha en del filer tillgängliga för nedladdning av andra. Det här gäller då inte minst schemaläggningsarket.

Två heta kandidater är DropBox och SpiderOak. Det finns naturligtvis inget som hindra mig från att ha ett konto på båda, men med lite olika syften. Självklart måste tjänsten vara kompatibel med Linux.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 02 april 2014 i Dator

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
