RSS

Sociala och känslomässiga färdigheter som grund för lärande

07 Mar

Responsive Classroom (RC), det lyhörda klassrummet, är ett åtgärdsprogram för socialt och känslomässigt lärande som grund för det som på engelska benämns akademiskt lärande. Vi talar här alltså om det där ”flummet”, det där som inte går att mäta och utvärdera fullt så enkelt som betyg i matematik och test i läsförståelse. Vi talar här om de mjuka värden som skapar en god grund för det akademiska lärandet.

Nu hittar jag en studie som har undersökt effekten av RC och resultatet verkar lovande.

”We find that at the very least, supporting students’ social and emotional growth in the classroom does not interfere with academic learning,” said Rimm-Kaufman, professor at the University of Virginia Curry School of Education. ”When teachers receive adequate levels of training and support, using practices that support students’ social and emotional growth actually boosts achievement.”

Math and reading gains were similar among those students who qualified for free and reduced-priced lunch and those who were not.

”The success of many curricula, including those that map onto the Common Core expectations, require that teachers use effective classroom management and develop student confidence and autonomy,” said Rimm-Kaufman. ”Our trial of the Responsive Classroom approach suggests that teachers who take the time to foster relationships in the classroom and support children’s self-control actually enhance student achievement.”

”In a time of intense academic demands, many critics question the value of spending time on teaching social skills, building classroom relationships and supporting student autonomy,” said Rimm-Kaufman. ”Our research shows that time spent supporting children’s social and emotional abilities can be a very wise investment.”

Nu har jag inte några djupare kunskaper om RC, inte mer än en stunds googling har gett mig, så jag vet inte vilka olika sidor det här verktyget har. Det gör att jag har lite svårt att förhålla mig kritisk. Jag hittade Pierre Bottineau French Immersion och ett faktablad från Mission Grammar Shcool, vilka båda verkar använda sig av programmet. De kanske kan ge en viss känsla för vad det handlar om.

Jag ställer mig då flera frågor kring min egen bransch. Den är inte skola, även om en del vill kalla den för det, men den innehåller både mänsklig omsorg och det man kallar lärande, akademiskt lärande.

  • Om social och känslomässig lyhördhet är viktigt i skolan, med barn 7 år och äldre, hur mycket viktigare är det för barn 1 – 5 år?
  • Om det sociala och känslomässiga är viktigt, hur hög är kunskapen och utbildningen kring det här inom svensk barnomsorg?
  • Eftersom det här är något som man inte helt lätt kan mäta, hur ska vi få in det i vår verksamhet när den styrs av gamla principer från bilindustrin?
  • Eftersom det här sätter individen i ett socialt sammanhang, hur ska vi öka förståelsen för att barn inte är självtillräckliga, isolerade öar?
  • Hur kan ett dagis eller skola där de vuxna inte hinner med barnen/eleverna och vars viktigaste aktiviteter ligger vid sidan av barngrupper och klasser, kunna ta tag i de här dimensionerna?

Ta nu inte det här inlägget som att jag tycker att vi inom barnomsorgen ska strunta i att aktivt försöka lära barnen saker. Den kognitiva miljön och den språkliga miljön är viktig. Det hela handlar om att hitta lärandets grogrund och fokusera på sånt som är viktigt. Och vuxnas lyhördhet är viktigt, liksom barnens sociala och känslomässiga utveckling.

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 07 mars 2014 i Jobbet, pedagogik

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: