RSS

Folkfinansiering är den nya trenden

03 Dec

Under det år som gått har jag lär mig ett nytt ord: crowdfunding. Det svenska ordet, som jag läser på SvD, skulle kunna vara folkfinansiering.

Jag har förstått att det finns många projekt som har startats med det sättet att finansiera, men de jag har kommit i kontakt med är Ubuntus försök att finansiera sin smarta telefon och det nystartade projektet Linux Voice. Det förra gick inte ihop sig och jag sörjer inte för det. Det senare kommer jag nu att ge mitt stöd.

–En är finanskrisen, som har gjort det svårare för småföretag att ta in kapital via de traditionella vägarna. Den andra är utvecklingen av internet och sociala medier, som gör det möjligt för entreprenörer att nå ut till hela världen med sina idéer, säger hon.

Men det handlar om mer än pengar. Robin Teigland menar att crowdfunding ofta är ett bra sätt för en entreprenör att avgöra kvaliteten på affärsidén.

–Att crowdfunda sin idé eller produkt är ett bra sätt att testa den på en större målgrupp och se om det faktiskt finns en efterfrågan på marknaden. En crowdfunding-kampanj kan också vara ett sätt att göra så att fler får upp ögonen för ens idé. Att ha en grupp tidiga investerare som ambassadörer för en produkt redan innan den lanserats är guld värt, säger hon. (SvD)

Men det finns tydligen flera varianter av crowdfunding.

Donations- eller belöningsbaserad crowdfunding, där investerarna skänker ett bidrag eller förköper en ännu icke-existerande produkter, är fortfarande den vanligaste formen. En betydligt nyare trend är så kallad equity crowdfunding, eller aktiebaserad crowdfunding, som ger privat- personer möjlighet att köpa aktier i onoterade företag.

Några europeiska aktörer som sysslar med equity crowdfunding, eller crowd investing som det också kallas, är brittiska Crowd Cube, som startat ett svenskt bolag, och FundedByMe. Det senare grundades i Stockholm 2011 och har sedan starten varit värd åt runt 600 gåvobaserade kampanjer och 16 stycken aktiebaserade.

Genomsnittsinvesteringen i en gåvobaserad kampanj ligger på runt 500 kronor. För en aktiebaserad kampanj ligger snittet på 12500 kronor, enligt vd, Daniel Daboczy. (SvD)

Advertisements
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 03 december 2013 i Dator

 

Etiketter: , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: