RSS

Dela, lagra och synka i molnet

26 Nov

Jag håller på att avveckla mitt Ubuntu One-konto och är då på jakt efter en lämplig ersättare. Det kändes väldigt bra att kunna ha ett program för lagring och synkronisering, samt för att kunna dela filer med andra på nätet, som var skapat för mitt operativsystem. Men eftersom jag överväger att helt lämna Ubuntu behöver jag något annat. Frågan är bara vad?

Någon större övergång till lagring i molnet har jag inte haft. Det rör sig om upp mot 200MB. En del av de filer jag vill att folk ska kunna ladda ner här från bloggen, har jag på mitt Ubuntu One-konto och de filerna behöver att nytt hem. Jag har inte heller tänkt lägga upp några större mängder i fortsättningen heller eller göra totala backuper av min hårddisk. Men vissa filer är det praktiskt att kunna ha direkt på nätet.

Det finns alternativ och tre av de kanske hetaste kandidaterna är följande.

Alla tre funkar med Linux och i en del fall vet jag att de även går att använda från terminalen. Dessutom är både Sparkleshare och SpiderOak i stora stycken fri och öppen källkod, vilket känns bra i mitt Linuxhjärta.

Som med allting annat behöver det här beslutet mogna lite. Alla tre har sina för- och nackdelar. Kanske behöver jag inte ens välja? Alla har en gratis instegsnivå, så priset är i början inget problem. Det går väl också att använda alla tre till det som de är bäst på.

Finns det någon som har erfarenhet av att använd någon av de här tre alternativen och som kan tipsa mig?

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 november 2013 i Dator

 

Etiketter: , , , , , , , ,

Kommentera

 
