RSS

Linux Voice

17 Nov

Jag har i många år prenumererat på Linux Format, en av de mest framgångsrika linuxtidningarna i världen. Jag har lärt mig mycket om Linux och fri och öppen källkod genom att läsa den. Men av någon anledning har jag i år dragit lite på att betala min prenumeration.

Idag läser jag att några ur redaktionen för Linux Format har startat ett nytt magasin: Linux Voice. Projektet är intressant av flera anledningar. Dels är det ett indie-projekt, dels försöker man vara en del av den gemenskap som finns inom världen för fri och öppen källkod, t ex Linux. En del i det fria och öppna är att man även vill att innehållet ska släppas med en Creative Commons-licens efter ett halvår.

Det är också intressant eftersom man förutom att få prenumeranter, går ut med en crowdfunding. Ubuntu försökte sig på det här för ett tag sedan, men misslyckades att nå sitt mål. Linux Voice behöver 90.000 pund före den 23 december och idag är man uppe i runt 32.000. Alltså bara en tredjedel.

Nu funderar jag på att följa det här projektet och prenumerera på den nya tidningen. Det kan vara ett intressant projekt. Prenumeration och croudfunding hittar man på platsen indiegogo.com, där man också kan läsa om visionerna för projektet.

Men det är ett vågspel som de här journalisterna ger sig in i. Risken är att de inte får in tillräckligt med pengar för att komma på fötter direkt och då är frågan vad som händer.

Linux Voice

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 17 november 2013 i Dator

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
