RSS

Positiva effekter av dataspelande

05 Nov

Jag är inte någon dataspelare. Visst har jag spelat, men inte så mycket under de senaste 10 åren eller så. Kanske är det synd. Man hör ju ibland om studier som varnar för att spela dataspel, men det finns också positiva studier.

Den senaste kommer från Max Planck-institutet i Tyskland. Där hävdas det att man kan utveckla spatial förmåga, minnesskapande, strategisk planering och finmotorik — om man spelar Super Mario.

learning by playing

Om de effekterna känns lite tama och kanske inte värda att spela för, då ska man veta att den spatiala förmågan är väldigt viktig i till exempel förståelsen av sånt som matematik och teknik. Likaså är det viktigt att öva upp sitt strategiska tänkande och planerande för att bli duktig i att lösa problem. Och ser vi det på det här sättet, då är det inte så dumt att låta barnen spela lite strategispel av olika slag.

Konsekvensen, om jag ser till mitt arbete med barn, är att det inte alls är så illa att låta dem spela dataspel, men det gäller att förstå vilka spel som ger en bra och mest positiv effekt. Det blir en form av spelifierat lärande, där man inte direkt lär sig något ”nyttigt”, kanske, men där det ändå får effekter på lärandet i stort.

Sedan är det ju inte bra med för mycket skärmtid. Det har man också kunnat se i många studier. Spänning kan vara bra, men inte våld. Så det gäller att tänka efter vad man erbjuder.

Man kan läsa om det här hos DN.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 05 november 2013 i Dator, IKT, Jobbet, pedagogik

 

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: