RSS

Människors lika värde och tolerans

29 Okt

Något som vi inom barnomsorgen ska jobba med är, att utveckla barnens förståelse för alla människors lika värde. Det här är ett både intressant och komplicerat problem. Det handlar om att förstå och tolerera andra och okända människor.

Elisabet Langmann, forskare i pedagogik vid Örebro universitet, har en intressant infallsvinkel i sin forskning. För vad är egentligen ”undervisning” i tolerans? Hennes forskning visar att skolundervisningen om tolerans ofta fastnar i maktpositioner, gränsdragningar och negativa värderingar om den andre.

Elisabet Langmann menar att det är problematiskt att på förhand peka ut vilka grupper och individer man ska tolerera. Det viktiga är istället vad som händer i mötet med det främmande. Genom att vara lyhörd i klassrummet kan läraren fånga situationer som uppstår men det kräver takt och improvisation.

– Det måste finnas metodstöd för läraren men det går inte att följa enkla modeller. Det är just mötet mellan människor som är viktigt. Det är i mötet med något nytt, främmande som man måste jobba med tolerans.

Det här är också ett perspektiv man kan ta för att belysa problemet. Sedan är frågan vad vi drar för praktiska slutsatser.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 29 oktober 2013 i Jobbet, normer

 

Etiketter: , , , ,

4 svar till “Människors lika värde och tolerans

  1. savsjoforskolor

    31 oktober 2013 at 23:23

    Frågan är om man kan undervisa i ”lika värde”? Som människor så är vi väldigt anpassningsbara och förändrar vårt beteende beroende på vilken miljö vi vistas i. Man hittar strategier som är ok i olika sammanhang… Utifrån vad jag har sett så är en miljö (syftar mest på socialt klimat) det viktigaste sättet att skapa respekt för alla människors lika värde. Blundar omgivningen så är beteendet ok, sluter alla upp bakom vissa värderingar och motarbetar andra så utgör det den normativa gärdsgård som barn och elever håller sig inom.

     
    • Maths

      01 november 2013 at 19:24

      Jag håller med dig. Normer och regler kommer av den sociala miljön, alltså vilka normer och värden som gruppen lever efter. Problemet är att vi inom barnomsorgen nu har ”undervisning”. Det här tolkas alltid, som jag ser det, som att man ska ”lära” barn vett och etikett. Allt för sällan vänder personalen det här tänket mot sig själva och frågar sig: vad står jag för? Vad är jag beredd att dag ut och dag in stå upp för?

      I Stockholm har man ett system där vi ska ha åtaganden. Sedan ska vi ange förväntade effekter och vilka arbetssätt vi sak ha för att uppnå effekterna. Det är bara det att effekterna handlar om beteenden hos barnen. Så om vi vuxna lever dessa normer och värden, tyckts inte vara av intressen. Det krävs också mod att utsätta sig själv för en kritisk analys: vad står jag för? Ärligt?

       
      • savsjoforskolor

        01 november 2013 at 19:57

        Du…det där låter intressant och lite skrämmande med Sthlms förhållningssätt. Målrationellt handlande och normativt handlande är av olika slag så det låter märkligt i mina öron. Hur kan man få reda på mer om det?

         
        • Maths

          01 november 2013 at 20:51

          Principen är ganska enkel, egentligen, och har en viss logik. 1) Åtagande: ”Vi åtar oss att …” 2) Kriterier: ”Vi (vill se) ser att barnen …” 3) Arbetssätt: ”Vi avser att göra …”. Så när det gäller människors lika värde, ska vi se att något händer med barnen när vi gör vissa saker i våra projekt. Fokus blir inte arbetssätten, utan hur barnen tros reagera. Vi ska göra någon form av så kallad pedagogisk dokumentation som styrker det vi påstår, men det är barnen vi ser, inte oss själva. När det gäller just lika värden blir det lite märkligt eftersom det är just vi vuxna som är förebilder, modeller, men vi syns inte i dokumentationen. Jag kan se vissa förtjänster med systemet, men det blir alldeles för många frågetecken. Jag vet inte om det svarade på din fråga?

           

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: