RSS

XnRetro — enkel retro även på Linux

24 Okt

För många år sedan nu, så körde jag faktisk Windows. Då använde jag gärna IrfanView för att redigera bilder, men jag prövade också ett program som heter XnView. Båda programmen finns kvar även idag. Genom Dmitri Popov på Linux Magazine får jag reda på att det nu också finns en Instagramliknande version av XnView: XnRetro.

Som namnet antyder är det alltså en app för att skapa en känsla av retro i bilderna. Den finns på App Store, men den går också att köra på Linux och Windows. Det enda man kan undra över, är varför det inte finns en 64-bitarsversion för Linux.

Ser man till vad programmet gör, har den följande funktioner.

  • 20 retro effekter
  • 5 vignetter
  • 28 ramar
  • Ljusstyrka, kontrast, gamma och exponering
  • Färgbalans
  • Brus
  • Kvadratiskt resultat
  • Spara och dela på sociala media

Ska man annars skapa retrobilder i Linux behöver man GIMP, då med diverse olika filter. Det går naturligtvis bra, men med XnRetro blir det betydligt enklare.

Att komma igång på Linux är enkelt.

  1. Ladda ner från hemsidan. Som sagt, så finns den bara för 32-bitar på Linux, men trots att jag köra 64-bitar på min dator, funkar det.
  2. Packa upp, antingen genom att högerklicka på filen och välja Arkivhanterarren eller via terminalen.
    tar -xvzf XnRetro-linux.tgz
    
  3. Gå ner i den uppackade mappen.
  4. För att starta programmet kör man filen xnretro.sh.

Själva programmet är busenkelt att komma igång med. Det är bara att öppna en bild och sedan välja och blanda de effekter som man hittar på flikarna längst ner. Är man lite vågad kan man pröva på att skjuta lite på reglagen till höger. Det går då att anpassa inställningarna efter den bild man har öppnat. Sedan sparar man eller skickar upp bilden till något socialt medium.

Gränssnittet för XnRetro.

Gränssnittet för XnRetro.

Jag har hittat två buggar i systemet eller så har man inte hunnit utveckla de områdena ännu.

  • Det går inte att spara i jpg, bara i png.
  • Det ska också gå att använda 15 stycke ljuseffekter, men det får jag inte att fungera.

Uppdatering 131026
Jag har nu testat XnRetro även på Windows. Precis som i Linux är det bara att ladda ner, packa upp och klicka på den körbara filen. Till skillnad mot Linux så funkar både ljuseffekterna och att spara som jpg.

Nu ville min fru lägga upp några bilder vi tog hemma hos sonen igår kväll på Facebook. Det var ganska mörkt, så kvalitén på bilderna från min mobil blev inte så lysande. Därför passade det bra att göra dem lite retoaktiga. Eftersom varje ny bild ”ärver” inställningarna från den förra, så blir det lätt att få samma effekt på flera bilder.

Gardninmålning

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 24 oktober 2013 i Dator, Media

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
