RSS

Är förskolan bra för ditt barn?

21 Okt

I SVT har man kört lite undersökande journalistik om det många idag vill kalla förskolan. Man upptäckte att det var mycket som inte stod rätt till. Men nu har man läst en rapport från USA och utbrister: Därför är förskolan bra för ditt barn. Men vänta lite!

Som i de flesta fall är det intressant att försöka förstå journalister och hur de tänker när de skriver om ”nyheter” av det här slaget. För vad säger artikeln egentligen? Där står om hur mycket barn lär sig och professor Ingrid Pramling får stå för pondusen i uttalandena. Jovisst, gäller resultaten från USA även i Sverige.

Men så kommer den där lilla paragrafen, liksom bara i förbigående, den där som faktiskt kan vara den korrekta slutsatsen av hela rapporten.

De fördelar barnen har vid skolstart tycks jämna ut sig efter några år i grundskolan, enligt det amerikanska forskningssammandraget. De tillägger dock att det ser ut att finnas sociala långtidseffekter som till exempel hur lång tid man fortsätter att studera, framtida inkomster, hälsa och minskad risk för brottslighet och tonårsgraviditeter.

Ja, det var just det. Effekterna försvinner efter några år. Jag har för mig att vi har hört det förut, på 60-talet. När Sovjetunionen hade skickat upp den första människan i rymden, fick USA skrämselhicka och skyllde på skolan. Känner vi igen den retoriken? Barnen skulle nu få undervisning och lära sig att läsa, skriva och räkna vid ännu tidigare ålder, för att få ett försprång mot ryssen. Och det fick de kanske -— i några år. Sedan var de utbrända.

Jag är tillräckligt gammal för att minnas hur svenska elever var i världsklass när det gäller läsförståelse. Det var på en tid då skolan, med läsning, skrivning och matte, började vid 7 års ålder. I England och USA började man vid 5 år, vill jag minnas. Ändå var svenska elever bättre när de kommit en bit upp i skolan. Nu har vi förskola, lärare mot de yngre åldrarna och svenska elevers resultat faller. Jag får inte ihop den ekvationen. Skulle det inte bli bättre med all den där tidiga stimulansen?

Visst är det som Ingrid Pramling säger: Barnen lär sig kommunikation och samspel. De lär sig förstå begrepp och kan sätta ord på det de gör …. Är inte det här en truism. Man kan fråga sig om vi aldrig lärde oss det här före 1998, då läroplanen för förskolan kom? Själv lärde jag mig det bland alla kamrater i det barnrikeområde där jag växte upp, i min familj och på rasterna i skolan. För barn lär sig samspela om det inte är något allvarligt fel, på barnet självt eller på omgivningen.

Pramling får också säga följande: Folk tänker i allmänhet inte på att barns lärande börjar redan innan skolan. Här använder hon sig nog av den fackjargong som finns, för antagligen är det lärandet i att skriva och räkna hon menar. Och jo, förmågan till dessa färdigheter kan man hitta grunden till redan hos nästan nyfödda. Man har tyckt sig se en typ av grundläggande ”matematisk” förmåga hos barn på 6 månader. Men vad säger det egentligen? Det är otroligt lätt, i dessa romantiska tider, att dra lite för långtgående slutsatser av det. Vi hamnar långt utanför vad vetenskap och beprövad erfarenhet faktiskt säger.

Så hur bra är förskolan för ditt barn? I Sverige idag? Det vet vi inte. Alla de där positiva studierna om hur bra barnomsorgen är för barn, de är gamla nu. De gjordes på 80-talet, då vi levde i en annan värld. Några av de forskare som var med och gjorde de studierna, är inte så positiva längre. Tvärtom.

Nu väntar vi bara på att de forskare från Göteborg som ska studera hur barnen i den så kallade förskolan mår, ska komma med någon form av offentlig analys. Men jag avundas dem inte. Visst är de forskare och ska förhålla sig kritiska till verkligheten och sina egna resultat samt sträva efter en så sanningsenlig bild av verkligheten som möjligt, men går det i den här frågan? För tänk om de kommer fram till ett negativt resultat? Tänk om det har blivit sämre för barnen att vistas i den så kallade förskolan? Med stora barngrupper, torg och mycket annat som SVT har uppmärksamhet. Rent politiskt skulle det vara sprängstoft med hög potens. Hur skulle föräldrar och samhälle hantera det?

Rapporten kan man hämta srcd.org.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 21 oktober 2013 i Jobbet, Stora barngrupper

 

Etiketter: , ,

4 svar till “Är förskolan bra för ditt barn?

  1. Janne

    23 oktober 2013 at 20:54

    Jag har tänkt på det där också. Minns att jag för en del år sedan riktade en del kritik mot en rapport som sade att barn som gått i förskola är bättre på matte när de går i nian än de som inte gått i förskola – främst på grund av ”den där lilla paragrafen” (som jag iofs inte kände till, men på mig).

    Jag har spenderat för kort tid i yrket för att kunna jämföra nu och då, men att det krävs en ansträngning för att kunna beskriva miljön som ”bra” för barnen (oavsett om vi snackar lärande, mående eller whatever) säger en del om läget i förskolan idag, tycker jag.

     
    • Maths

      23 oktober 2013 at 21:02

      Jag skulle nog må ganska dåligt och känna mig som en usel lögnare, om jag tvingades stå upp på ett föräldramöte och hävda att barnen mår helt bra. Jag gör så gott jag kan för att göra saken lite bättre i vardagen, men nu med 20 stycken 3- och 4-åringar är det en svår uppgift.

      En sak är i alla fall säker: något skattesänkande parti får inte min röst i nästa val! Dom har i och för sig aldrig fått det, men nu är jag väldigt tydlig i den frågan. 🙂

       
      • Janne

        23 oktober 2013 at 21:36

        Det är en balansgång mellan att förklara läget utan att samtidigt skrämma livet ur föräldrarna.Få dem att förstå vad problemet är och hur det kan ta sig uttryck i barnen och verksamheten.

        Vad innebär det för en förälder att höra att vi gör so gott vi kan, men att det inte alltid är lätt med en så stor barngrupp? Försöker vi lämpa över ett ansvar när vi säger det?

        Vem har egentligen makten att påverka och förändra situationen?

         
        • Maths

          23 oktober 2013 at 21:51

          Ytterst är det politikernas ansvar. Hur mycket man än försöker få barnomsorgen att se ut som en marknad, är det en skattefinansierad välfärdstjänst. Du får den som medborgare i Sverige. Och det är politikerna som sätter skatterna och schablonerna för barnen. På det sättet kan man också säga att det är medborgarna som har gjort ett val, eftersom man har valt sina politiker och gett signaler om hur man vill ha det i Sverige. Det blir lite cirkel av det här, för det slår mot oss, även om vi inte kan göra något åt situationen ute på avdelningen.

           

Kommentera

 
