RSS

Pedagogers tankar om teknik

05 Okt

Matematik, naturvetenskap och teknik är tre saker som nu mera lyfts fram som viktiga även om barnomsorgen. På något sätt måste vi som jobbar i branschen förhålla oss till triaden MA-NO-TE. Jag läser om en aktuell studie av Kristina Hellberg och Helene Elvstrand som heter ”Pedagogers tankar om teknik i förskolan, där man har undersökt hur man tänker kring ”ämnet” teknik. Studien är liten, men jag känner igen tongångarna från min egen arbetsplats.

Kugghjul

Det är alltså ett antal pedagoger som blivit intervjuade och deras svar har kunnat delas in i tre områden.

  • Problemlösning kopplat till tekniska färdigheter.
  • Finns överallt i vardagen (vardagsteknik).
  • Verktyg av olika slag.

Jag känner också igen den här tendensen att stryka ut allt och göra det hela väldigt enkelt och slätstruket, inte något man behöver lägga så mycket energi på, egentligen, för tekniken finns ju bara där. Hellberg och Elvstrand fångar det hela på ett bra sätt.

Bilden av att teknik är allt, blir nästan som en slogan som skulle kunna användas i utbildningssammanhang som en strategi för att avdramatisera teknikämnet. Genom att se teknik som allt, finns dock en risk att teknikämnet reduceras och att begreppet förlorar sin kraft.

Tyvärr är det här något som gäller det mesta inom den så kallade förskolan. Man kan titta på vilket område som helst. Analyserna blir inte så djupa och man flyr undan sin egen okunskap genom att, intill dumhet, förenkla.

Skillnader kan var viktiga att förstå. Jag läste för inte så länge sedan om hur man kan skilja på naturvetenskap och teknik. Hur ljus fungerar är en fråga för naturvetenskapen. Stearinljus, glödlampor och lysrör är teknik.

Det är viktigt att förstå att studien handlar om den så kallade diskursen, alltså hur man pratar om teknik, inte om praktiken, hur man faktiskt gör. En diskurs styrs inte bara av hur man tänker, utan också av vad som anses vara korrekt att prata om. Vi kommer alltså inte närmare svaret på frågan vad är teknik för små barn. Vi blir heller inte klokare på hur ”undervisningen” ska se ut. Vad vi ser är en anpassning efter rådande diskurs och vad som faktiskt upplevs som möjligt och rimligt utifrån de förutsättningar som finns.

Man kan också fundera lite, vilket den här studien inte lyfter fram, på förhållandet mellan förståelse och färdighet, mellan kunskap om tekniken och hur man ”bara” använder den. Ska vi lära ut något om hur och varför saker fungerar? Men då stöter vi på något som artikeln tar upp i diskussionen, nämligen att pedagogerna känner att de inte har tillräckligt med kunskaper. Så mycket enklare att låta barnen ”utforska” på egen hand, utan att de vuxna lägger sig i och förklarar hur och varför saker fungerar.

Överlag lämnar både politiker och forskare oss i sticket när det gäller hur vi ska göra. Politikerna har en mängd tjusiga idéer man vill ska implementeras och forskarna har inte kommit så långt i förståelsen av hur saker bör göras. vilket lämnar oss yrkesverksamma att efter eget huvud klura ut hur vi sak göra, i praktiken. En fråga är hur vi åldersanpassar ”undervisningen”.

Inget ont i att tänka själv. Det är kul och spännande att analyser och lära sig nytt, att reflektera över viktiga saker i vardagen. Kanske är det ett utvecklingsområde lika viktigt eller ännu viktigare än tankar kring teknik. Och att utveckla sina tankar kring teknik, är inte det sämsta för att utveckla tänkandet.

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 05 oktober 2013 i Jobbet, pedagogik, teknik

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: