RSS

När hinner man lyssna på forskare?

23 Sep

Skolan ska vila på vetenskaplig grund, står det i skollagen. För barnomsorgen lyder under skollagen nu mera. Jag vill ifrågasätt om den så kallade förskolan (aka dagis) gör det. En del i arbetet borde då vara att man hinner få ta del av vad som händer inom forskningen. Men i en enkät svarar lärare och förskollärare att de inte hinner förkovra sig. Det här kan man läsa om i DN och Lärarnas tidning.

Jag har inte läst rapporten, men det verkar som om frågan har varit om läraren har träffat en forskare det senaste året. Behöver man träffa en forskare för att arbeta på vetenskaplig grund? Räcker det inte med att man läser om ny forskning.

Något som var intressant är följande från Lärarnas tidning.

Undersökningen visar också att olika lärarkategorier har olika inställning till forskning i skolan. Mest angelägna om att lärare ska följa forskningen inom de egna undervisningsämnena är förskollärare och skolledare.

Jag undrar vilka förskollärare man har frågat. För är man troende inom REi så dissar man vetenskapen stenhårt. Där är det bara profetens ord som gäller. Vetenskapen står inte högt i kurs och jag hör hur REi-folk talar nedsättande om forskning. Ändå sitter det ett antal personer inom sekten på Stockholms Universitet och kallar sig forskare. Träffar man en sådan, så räknas det inte som att man träffa en forskare, enligt min mening.

Far jag med osanningar? Jag rekommenderar en läsning av boken ”Varför pedagogisk dokumentation?”. Läs avsnittet om filosofen Maurice Merleau-Ponty. Det är ett intressant exempel på retorik. Författaren sågar vetenskapen — även om hon skjuter in en liten brasklapp — och krattar på så sätt i manegen för sin profet, som man ska tro på helt utan analyser och invändningar. Inte mycket till vetenskaplig ifrågasättande och kritik där!

Själv väljer jag att fortbilda mig genom att läsa en del böcker och följa några nyhetsflöden där det kan dyka upp forskning om psykolog, pedagogik och neurovetenskap. Men jag gör det på min fritid, för på arbetstid hinner jag knappt med det jag enligt läroplanen ska göra.

Ska man verkligen behöva göra det på sin fritid? En intressant vinkling på det ger min fru, som kommer från Glasriket i Småland. Hon har själv jobbat en period på Boda glasbruk. Där var det stressigt och snärjigt, de hann inte ens gå på toaletten annat än på rasten eftersom de jobbade på ackord. Där lärde man sig ny trick på rasten, för under arbetspassen gjorde de bara det som behövdes för produktionen. Precis som lärare och förskollärare gör, men med ”undervisning” och dokumentationer. Min fru fick på en rast lära sig hur man gjorde en kluckflaska, som hon fortfarande har kvar, av en mästare. Kanske är det så inom de flesta yrken. Förutom forskare vet jag inte vilka yrkesgrupper som kan förkovra sig på arbetstid.

Jag hade aldrig tidigare här talas om Vetenskap & Allmänhet. Men det är tydligen en ideel organisation. Den beskriver sig så här.

Vetenskap & Allmänhet, VA, är en ideell förening som vill främja dialog och öppenhet mellan forskare och allmänhet – särskilt unga. Vi vill åstadkomma samtal i nya former om frågor kring forskning som engagerar människor. Grundtanken är att dialogen bör utgå från folks frågor, intressen och oro, snarare än från vad forskarna själva vill föra ut.

Det är också intressant, för i de flesta fall sker forskningen inom pedagogiken på forskningens egna premisser, inte på det som är vår verklighet. Ibland blir man lite lätt förundrad när ny forskning bara ska implementeras, utan några analyser och frågor kring relevans för den aktuella verksamheten. Vad VA vill göra är att vända på steken. Men jag vet inom om de har lyckts med den här enkäten. För frågan borde vara: när lyssnade en forskare på en praktiker?

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 23 september 2013 i Jobbet, REi

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
