RSS

Program till PIM

05 Sep

Det är nu klart att min enhet under hösten ska börja en utbildning i PIM, praktisk IT- och mediakompetens. Vi har bland annat fått en lista med de program som vi kommer att använda i delar av utbildningen. Det är naturligtvis intressant att se vilka program man valt, för det finns ju mängder av program inom de olika områdena.

Efter vad jag förstår så har man valt program som är gratis. Man kan fundera på om det hade varit ekonomiskt hållbart att välja program som har dyra programlicenser? Ta till exempel några program från Adobe, för att redigera fotografier och video. Det skulle föra med sig mycket stora kostnader i en bransch där man måste vända på varje krona.

Jag tycker också det är intressant att man i första hand är inriktade på två operativsystem: PC – vilket i praktiken innebär Windows – och Mac. Man kan anta att de flesta kommuner, förutom Hudiksvall som kör Linux, fortfarande använder framför allt Windows. Mac är en liten spelare i det här sammanhanget. Men kan man få programmen att funka i Linux?

Några finns redan för Linux, andra har jag nu prövat att installera med hjälp av Wine. Wine är en emulator för Windows och gör att man kan få ganska många program från det operativsystemet att funka även i Linux.

PIM-program
Program För att … Licens Linux
Audacity Redigera och skapa ljudfiler GPL Ja
Firefox Webbläsare MPL Ja
Freemind Skapa tankekartor GPL Ja
MovieMaker Redigera videofilm Freeware men proprietär Nej, funkar inte i Wine
Photofiltre Redigera fotografier Version 7 är freeware Ja, med Wine
Photo Story Skapa bildspel Proprietär Nej, funkar inte i Wine
X-Mind Skapa tankekartor Dubbel licens: LGPL och Eclipse Public License Ja

Det här innebär att jag kan göra nästa alla mina uppgifter i PIM hemma, vid min Linuxdator. Bara Movie Maker och Photo Story, båda program från Microsoft, trilskas för mig. Movie Maker är jag inte så orolig för eftersom det finns alternativ på Linux. Däremot finns det ingen ersättare för Photo Story.

Flera av de program som används i PIM har en licens som gör programmet fritt och öppet. Men ser man på helheten blir det ändå många program som är slutna. I tabellen nedan har jag försökt göra en lite sammanställning med alternativ.

Fria alternativ till PIM-program
PIM Fritt alternativ
Anteckningar GEdit och mängder med andra textredigerare. Men även program som Tomboy.
Audacity Programmet är redan fritt
Firefox Programmet är redan fritt
Freemind och X-Mind Programmen är redan fria
Ljudinspelaren Ingår i det fria GNOME och även KDE bör ha motsvarande
Outlook Thunderbird, Evolution
Movie Maker OpenShot
MS Office Word LibreOffice Writer, OpenOffice Writer
MS Office Excel LibreOffice Calc, OpenOffice Calc
MS Office PowerPoint LibreOffice Impress, OpenOffice Impress
Photofiltre GIMP
Photo Story Tyvärr finns inget alternativ ännu
Skype Ekiga, Pidgin
Windows Media Player, iTunes VLC, Rhythmbox
Windows Live Messenger Empathy, Pidgin

Det handlar ju inte bara om själva programmen: man måste kunna hantera dem. Det är väl det PIM handlar om. Många program är uppbyggda utifrån samma koncept, så oberoende av program gäller det att lära sig att hitta hur man gör just det i det aktuella programmet.

I december mars 2014 är det min tur. Jag känner att jag ändå kan mycket av det som kommer att tas upp på PIM. Flera av programmen har jag redan använt och då som fria och öppna program. Det jag fram för allt undrar är hur jag ska få tid och möjlighet att använda vissa av programmen.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 05 september 2013 i Dator, IKT, Jobbet

 

Etiketter: , , , , , , , ,

Kommentera

 
