RSS

Idag har jag bytt åldersgrupp

19 Aug

Sedan hösten 2001 har jag jobbat med i stort sett enbart 1- och 2-åringar. Det har gett en viss förståelse för just den åldergruppen. Pedagogik och omsorg måste anpassas efter att de ännu inte kommunicerar verbalt och det blir mycket fysisk omvårdnad. Men idag har jag bytt åldersgrupp. Nu är det 3- och 4-åringar istället. Jag har alltså tagit mig till nästa steg i utvecklingen.

Vi har under ett års tid haft en diskussion om hur vi ska organisera vår verksamhet. Läget vi hade för ett år sedan var inte hållbart. Det blev en indelning i mer åldershomogena grupper: 1-2, 2-3, 3-4 och 5. Rent praktiskt handlar det om att fylla på med de äldsta på en avdelning, de näst äldsta på en annan och sedan fylla på underifrån med den åldersgrupp det finns mest av i kön. Det stökades runt en hel del förra veckan och idag skulle allt vara på plats.

Det har pratas mycket om att det är så många barn i kön och att det måste tryckas in barn för att uppfylla garantin, men till i höst hade kön sinat. Så istället för de fem avdelningar vi har haft i drygt fyra år, så blev det nu bara fyra. Det kändes lite snopet, men är helt ok.

Den avdelning där jag har härjat under ett år blev den som fick vara tom. De barn jag haft under året, spreds på tre olika avdelningar. Några fick jag med mig till min nya avdelning. Där fick jag också tillbaka barn som jag lämnat ifrån mig för ett år sedan. Det innebär att det är många barn jag redan känner — och de känner mig.

Idag har det varit lugnt för vår del, för vi hade bara 12 barn. En full barngrupp ska vara 20 barn, men några är fortfarande lediga. Det var bra för mig och alla ny barn, för vi känner inte till avdelningen och även rutinerna är nya. En sån sak som att det är fasta platser på samlingen, är vi många som inte har haft på småbarnsavdelningen.

Jag kände också spontant att nu har mina krav på barnen höjts. Av de tre barn jag hade vid maten, så var det ett som åt fullt ut med bestick, de andra två tog för sig med fingrarna. Det här var något som jag kände att jag måste jobba med.

En annan konsekvens är att jag nu måste uppgradera min repertoar av sånger — och stämma avdelningens gitarr. Så på samlingen tog jag helt enkelt och frågade, men det gav lite klent resultat. Det kändes som om barnen inte kom ihåg en enda sång. Efter en del trålande kom det i alla fall fram att de kunde tänka sig att sjunga Pippi, Björnen sover, Sjörövar-Fabbe, Krokodilen i bilen och Hajarna. Tack och lov sa ingen Lilla Snigel eller Bä bä vita lamm! Så nu är det bara att öva.

Med tanke på barnens ålder har jag nog tänkt att det finns en kategori sånger som borde kunna bli extra lustiga. Det finns några olika och varianten med Hoppe Hare som gick på restaurang, som vi körde redan på småbarnsavdelningen. Frågan är bara om jag får arbetskamraterna med mig.



Hasse Alfredsson: Knut med skämtlynnet.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 19 augusti 2013 i Jobbet

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
