RSS

Viktigt med förståelse av mängder och siffror

14 Aug

Jag läser om en studie från University of Missouri, att det är viktigt med två saker när det gäller barns matematiska utveckling. Dels handlar det om att förstå mängder, dels att förstå det symboliska värdet i siffror.

Geary said that parents may be able to improve a child’s innate skill at approximating group size and suggested that caregivers draw children’s attention to quantities in everyday situations. For example, after a preschool-aged child completes a series of tasks, a parent can ask the youth how many tasks they completed.

“Talking to children about how the world can be represented in numbers may help young people develop the ability to estimate the size of a group, which may prepare them for later mathematics education” said co-author Kristy vanMarle, assistant professor of psychological science at MU. “Asking them ‘how many’ whenever they encounter a group of objects or images can help them understand that the world can be understood in terms of numbers.”

However, the inability to approximate group size was not the only factor related to later math problems. The MU team also found that preschoolers who lagged behind others in their understanding of the symbolic value of numerals and other related concepts were 3.6 to 4.5 times more likely to show mathematical learning difficulties, which corroborates earlier research by Geary, and extends it to a much younger age. (University of Missouri)

Vi ska komma ihåg att det är en studie som visar att de här två sakerna kan ha betydelse — för det är nog mer av ett statistisk samband än ett absolut — och inte hur man kan hjälpa barnen. Så det mesta av det som står i citatet ovan är på sätt och vis rena spekulationer. Där med inte sagt att det skulle vara helt verkningslöst att få barnen att fundera kring mängder och hur siffror symboliserar dessa mängder.

Jag kan känna att det här är mycket grundläggande saker, så visst kan man — efter barnens ålder och mognad — jobba med det här. Mängder har jag jobbat med på mina samlingar med 1- och 2-åringar, medan siffror har jag lämnat till syskonavdelningen.

I artikeln står det ingenting om hur studien gick till, men är man intresserad är det den här studien man ska titta i: Felicia W. Chu, Kristy vanMarle, David C. Geary. Quantitative Deficits of Preschool Children at Risk for Mathematical Learning Disability. Frontiers in Psychology, 2013; 4 DOI: 10.3389/fpsyg.2013.00195

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 14 augusti 2013 i Jobbet, Matematik

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: