RSS

Mammans upplevelse av sin status och barnets hjärna och stressnivåer

10 Aug

Många vill gärna framhålla att inlärningsförmåga och intelligens handlar om arv, om gener. Kanske också om pedagogiska metoder. Men tänk om inlärning också handlar om social status. Föräldrarnas upplevda sociala status.

I en studie från Boston Childrens’s Hospital pekar resultaten på att mammans upplevda status påverkade barnens hjärna och stressnivåer, vilket påverkar barns inlärningsförmåga. Jag läser om det här på ScienceDaily.

In the study, children whose mothers saw themselves as having a low social status were more likely to have increased cortisol levels, an indicator of stress, and less activation of their hippocampus, a structure in the brain responsible for long-term memory formation (required for learning) and reducing stress responses.

Resultaten sammanfattas så här.

  • After controlling for gender and age, the mother’s self-perceived social status was a significant predictor of cortisol levels in the child. This finding is consistent with studies in animals. “In animal research, your stress response is related to your relative standing in the hierarchy,” Sheridan says.
  • Similarly, the mother’s perceived social status significantly predicted the degree of hippocampal activation in their children during a learning task.
  • In contrast, actual maternal education or income-to-needs ratio (income relative to family size) did not significantly predict cortisol levels or hippocampal activation.

Påminner inte det är lite om tankar kring det sociala arvet? Det handlar alltså inte om genetik, utan miljöpåverkan. Med föräldrar som har bättre självkänsla går det bättre för barnen. Livet kan vara fullt av orättvisor!

Som pedagog är jag självklart intresserad av vilka pedagogiska konsekvenser det här kan ha. Hur kan jag iaktta det här? Och kan jag hjälpa barnen på ett bra sätt? Att kämpa för att ge barnen en god mänsklig omsorg, borde ha hög prioritet, liksom att skapa en så stressfri miljö som möjligt. Man bör även avhålla sig från att moralisera över barn, de kan ha mycket att kämpa mot, saker vi inte direkt kan se.

Men det finns naturligtvis även sociala och politiska tankar. Och som alltid när det gäller vetenskapliga resultat, behöver man tänka kritisk och invänta nya studier.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 10 augusti 2013 i Jobbet, pedagogik

 

Etiketter: , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: