RSS

Lära sig språk genom att sjunga

19 Jul

När jag i min ungdom lärde mig engelska fanns det redan då en hel del engelska program på TV där man kunde höra språket och naturligtvis lärde jag mig en hel i skolan också. Men en av de stora källorna till att ta in språket och orden var genom musiken.

Genom att lyssna på mina favoriter från England och USA kunde jag snappa upp fraser, ord och uttryck. Många kan jag fortfarande komma ihåg genom just associationer till vissa sångtexter.

Nu läser jag om en studie där man undersökt effekterna av musik och sång för att lära sig ett andra språk. Man försökte få skottar att lära sig ungerska. Ingen lätt uppgift, kan man tycka. Men resultatet verkar ändå peka på att det gick lättare om de fick sjunga.

In one test, participants who learned through singing performed twice as well as participants who learned by speaking the phrases. Those who learned by singing were also able to recall the Hungarian phrases with greater accuracy in the longer term.

Dr Karen M. Ludke, who conducted the research as part of her PhD at the University of Edinburgh’s Institute for Music in Human and Social Development, said: ”This study provides the first experimental evidence that a listen-and-repeat singing method can support foreign language learning, and opens the door for future research in this area. One question is whether melody could provide an extra cue to jog people’s memory, helping them recall foreign words and phrases more easily.” (ScienceDaily)

Varför skulle det bara ha effekt när man lär sig ett andraspråk? Varför skulle det inte också vara ett bra sätt att lära sig sitt förstaspråk när man är liten? Småbarn älskar sång och musik! Och att prata är nästa som att sjunga. Lite som förhållandet mellan att gå och att springa.

Jag märker en stor skillnad mellan barn under 3 år och barn äldre än 3 år, där de äldre barnen, som kommit in i den språkliga sfären på ett helt annat sätt, formligen äter ord. De vill ha sånger med mer text, kanske med mer språklig dramatik och historier. ”Lilla snigel” räcker liksom inte till längre. Så där sången, ljudet av rösten, är mer viktig för de allra minsta, så blir innehållet, texten, allt mer viktig ju äldre barnen blir.

Men jag tror att det även finns andra aspekter av språket än ord som man kan få genom att sjunga. Sången blir en totalupplevelse av språket och engagerar känslorna på ett helt annat sätt. Det är kanske det som gjorde effekten man såg i just den här studien.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 19 juli 2013 i Jobbet, pedagogik, Språk

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
