RSS

Dold inklistring i Linux

19 Jul

Det var inte alls länge sedan jag fick reda på att det finns två sätt i Linux att kopiera och klistra in. Mest tänker man väl och använder det slags system som även finns i Windows: man markerar, trycker Ctrl+c för att kopiera och Ctrl+v för att klistra in. Kopieringen överför det man kopierat till en särskild del av arbetsminnet, där det sedan kan plockas fram när man vill klistrar in. Men i Linux finns det alltså två sådana delar av arbetsminnet.

I denna andra del hamnar det som du markerar. Du behöver alltså inte högerklicka och kopiera eller trycka Ctrl+c. Dvs allt du markerar hamnar i en egen buffert, som det heter på Linuxjargong, en markeringsbuffert. Det som de flesta använder är kopieringsbufferten. För att sedan klistra in det du markerat måste de använda mellanknappen eller hjulet på musen.

Det här fungerar alldeles utmärkt, om man inte har en bärbar dator. Visst man kan koppla in en mus, men som standard är det inte helt säkert att man har någon knapp som fungerar som den där mellanknappen på musen. Tack och lov har min Lenovo T61 det.

Därför har jag under den senaste tiden använt den här funktionen en hel del. Det är inte i alla lägen jag får den effekt jag önskar och då faller jag tillbaka till standardvarianten. Ett sånt tillfälle är när jag i Firefox använder mig av tillägget QuoteURLText, där jag även vill ha med det som tillägget lägger till det jag kopierar. Använder jag markeringsbufferten får jag bara med det jag markerat, inte markeringens titel, webbadress och datum.

Men för alla som inte har någon ”mellanmusknapp” på sin bärbara, hittar man nu en instruktion på hur man ordnar det med tangentbordsgenvägar på www.bryceharrington.org. Man använder programmet xdotool, skapar ett enkelt skript och lägger sedan till en tangentbordsgenväg.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 19 juli 2013 i Dator

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
