RSS

Lägsta möjliga hastighet

30 Jun

Precis som min hjärna just nu, så är uppkopplingen här i stugan seg. Båda fungerar, men på lägsta möjliga hastighet.

Problem med uppkopplingen har jag alltid haft här och jag har nog skrivit var enda sommar om det. Men förra året kom jag på att jag kunde sitta ute på gräsmattan — en bit utanför huset — och där kunde jag få de högsta hastigheterna. Men det är inte alltid det är lämpligt att sitta på gräsmattan med datorn. Den som suttit med en bildskärm i fullt solsken vet vad jag talar om. Och när det regnar är det direkt olämpligt.

Med i förpackningen till dongeln har det funnits en lite längre sladd som man tydligen ska kunna använda på något sätt. Och här om dagen kom jag på vad jag kunde göra med den.

Om jag sitter precis intill fönstret, kopplar in dongeln med den långa sladden och lägger dongeln utan genom fönstret, då får jag plötsligt liv i uppkopplingen. Nu har jag de högre hastigheterna.

Dongeln genom fönstret

Jag förstår inte riktigt varför det fungerar. Vad är det i själva huset som skärmar mot radiovågorna? Bara precis utanför huskroppen funkar det ju.

Men skit samma, för det funkar! Jag kan nu sitta inomhus och ändå ha en god uppkoppling. Nu ska jag bara lösa problemet med den sega hastigheten i min hjärna. Men det kanske ordnar sig — efter semestern.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 30 juni 2013 i Dator, Internet

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
