RSS

MOOC – massive open online course

19 Maj

Idag har jag lärt mig ett nytt begrepp. Det förkortas MOOC och handlar om att utbildningen på universitet och andra lärosäten flyttar ut på nätet. Efter MMORPG, Massively multiplayer online role-playing game, kommer nu Massive Open Online Courses, MOOC.

I artikeln ”Universiteten som försvann” i SvD tas frågan om hur svenska universitet ska möta det här hotet.

Thrun och Norvig gav en ”mooc”, massive open online course. En sådan består av en serie av korta föreläsningar på video med kontrollfrågor och inlämningsuppgifter som maskinrättas. Andra uppgifter bedöms av studenterna själva, så kallad peer assessment, och studenter delas in i grupper för att stödja varandra med inlärningen via sociala nät. Tusentals studenter kan på så vis hanteras utan större lärarinsats. På sikt ges högskolepoäng och studentbedömningar av kurserna. Studenter från hela världen läser mooc:s utan kostnad från några av de högst rankade universiteten i världen och intresset är stort.

[…]

Dessutom finns behov: För få studenter avslutar sina studier med goda kunskaper på avsatt tid; utbildningskostnader ökar. Moocs är en möjlighet till högre genomströmning, sänkta kostnader och ökad tillgänglighet globalt. Till exempel talar Thrun om en hundradollars masterexamen.

Exempel på hur det fungerar beskrivs så här.

1 Det omvända klassrummet. Mooc-material definierar en kurs som följs av diskussion och problemlösning i klassrummet för att öka inlärningen av materialet. Syftet är att höja kvaliteten i undervisningen och på så sätt få bättre genomströmning i utbildningar.

2 Det avskaffade klassrummet. Utbildning och inlärning sker självständigt via nätet. Lärarens uppgift blir att välja bästa mooc och att examinera studenterna. Syftet är att minska utbildningskostnaden samtidigt som man kan höja kvaliteten eftersom en del mooc:s är mycket bra.

3 Mooc College. Fria högskolor etableras som fullt ut bygger på mooc:s. Examinering sköts av kvalitetssäkrade institut, likt etablerad certifiering av kunskaper i allt från främmande språk till finansanalys. Syftet är att plocka isär utbildningar i sina beståndsdelar så att studenterna fritt kan välja dem som erbjuder bäst kurser, studie- och karriärstöd och certifiering av kunskaper.

Skulle svensk förskollärar- eller lärarutbildning kunna bedrivas på det här sättet? Kanske inte fullt ut, eftersom det ingår praktik och annat som måste ordnas är det kanske inte rimligt att hela utbildningen ligger på nätet. Dessutom är väl MOOC ett system för studievana studenter och alla är inte det. Man skulle kunna se det som en gallring, men jag är inte säker på att det är någon bra idé.

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 19 maj 2013 i Dator, Internet, Jobbet

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: