RSS

Video i undervisningen

12 Maj

Jag köpte mig en datortidning här om dagen. Inte så märkligt, kanske. En av artiklarna handlade om appar för att redigera videofilm i Linux. Så dyker det i mitt nyhetsflöde upp en artikel om video i undervisningen.

Det är Martin Appel från datortidningen PC för Alla som skrivit ihop en kort guide så gör du egen video i tidningen Origo.

En gång i tiden var det oerhört krångligt och kostsamt att producera egna videofilmer, men numera är det både enkelt och billigt. Tekniken kan användas av en lärare som helt vill vända sitt klassrum, men givetvis också av den som bara vill använda video i ett tillfälligt projekt eller som vill låta eleverna filma själva.

Filmklappa

Egentligen är det ganska enkelt, men innan man fått in arbetsprocessen kan det nog kännas lite knöligt.

Eftersom jag inte är så hemma på smarta telefoner och iPads, så är det intressant att man där både kan fota och filma. Det finns sedan även appar för redigering.

Själv har jag i snart 10 år funderat på hur jag ska göra för att komma till skott, men det är nog andra saker som är mer akuta än att försöka få in film på ett naturligt sätt i min verksamhet. Hur gör man med 1- och 2-åringar? Eller kanske är det föräldrarna som är målgruppen?

Hur som helst så finns det en koppling till den där artikeln jag nämnde i början. De program för videoredigering som omnämns av Martin Appel är för Windows och Mac. Men det finns också appar för Linux. Några som nämns är PiTiVi, som är det förvalda alternativet i Ubuntu, och Flowblade. Men det finns också OpenShot, som jag själv installerat, LiVES, Kino, Kden-live och Cinnerella. Alla har väl sina styrkor och svagheter. Ytterligare ett alternativ är faktiskt 3D-programmet Blender som också innehåller en del för videoredigering.

Dessutom brukar det vara enklare att överföra film från kamera till dator när det gäller Linux, för det brukar inte behövas några extra program. I Windows måste man installera något program från kameratillverkaren innan man kan föra över filmen. Så på det sättet är livet enklare i Linux.

Och ser jag till hur vi har det i Stockholm just nu, så är frågan hur vi ska kunna installera programmet över huvud taget. Vi är tvingade att skicka installations-CD, där det ska ompaketeras på något sätt innan vi får möjlighet att installera. Allt till ett pris av många tusenlappar.

Så frågan är hur man kan komma igång på ett enkelt sätt? Och hur man ska få tid, när tiden inte ens räcker till att skriva ut bilder.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 12 maj 2013 i Dator, IKT, Jobbet, Media

 

Etiketter: , , , , , , ,

Kommentera

 
