RSS

Vilsen jakt på status

04 Maj

I Pedagogiska magasinet skriver Calle Säll om den ”vilsna jakten på status”. Jag har länge kritiserat statusjakten, så det är skönt att någon kan skriva om det på en plats som når många inom yrket — och kanske också ända till våra fackföreningar.

Hans slutkläm skriver jag gärna under på.

Jag vill inte att vi eftersträvar status. Jag vill ha ett bättre system. Sedan, om vi lyckas skapa ett system där förtroende, kunskap och klokhet ger status, då kan jag väl leva med det.

Hans kritik av lärarfackens inriktning på lön och status, delar jag också.

Att bedriva en facklig kamp utifrån premisserna att vi måste höja lärarnas löner för att höja lärarnas status, eller vice versa, ter sig närmast absurt. Det är en kamp som aldrig kan leda vidare till faktiska förändringar. Redan när vi kopplar samman begreppet status med läraryrket så har vi gått vilse. Redan då har vi accepterat systemets makt över oss, och gjort oss beroende av dess goda vilja.

Status är ett resultat av de rådande strukturerna i samhället, det rådande samhällssystemet. Det som uppvärderas i dag ger också hög status och hög lön. Och det som uppvärderas i dag är ekonomi.

Vad jag förstår, så visar Calle Säll en väg mot att göra lärare mer professionella och yrket mer till en profession, där yrkesutövarna har makten över målen. Många gånger har jag läst om hur lärarfacken har jämfört sig med läkarna och hur de hade det innan The New Public Management, men kampen man har drivit har inte lett dit. Och läkarna har blivit allt mindre professionella. Men att läkare och lärare själva får göra en bedömning utifrån kunskaper och erfarenheter om vad som gynnar patienter och elever, är rimligt. Men är målen i princip ekonomiska, ja, då är det kvacksalvare som sätter agendan.

Vi kan strunta i en mängd nyttobaserade påbud med hänvisning till att de strider mot vårt huvuduppdrag. Genom att, i egenskap av experter på området, själva tolka och formulera vårt uppdrag så kan ingen längre diktera idiotiska villkor för oss. Det är vi som kan detta, låt oss visa det. Låt oss skapa en riktigt bra skola. En riktigt bra skola som i framtiden, genom människornas gemensamma klokhet, leder till ett riktigt bra samhälle. Låt oss ta detta ansvar.

Vad beträffar de fackliga organisationerna så är uppdraget enkelt. Samordna, uppmuntra och backa upp medlemmarna i kampen för en bättre skola. Driv inte kampanjer på systemets villkor utan stötta i stället medlemmarna att förändra systemet inifrån. Visa tillit till lärarnas enorma kunskap och stötta dem att själva leda kampen. Lyssna inte på andras åsikter om skolan, lyssna på våra.

En sak är i alla fall säker: skulle Lärarförbundet börja agera efter de här tankarna, så skulle livet bli mer hållbart. Både för elever och lärare. Men än så länge är facket otroligt vilse och fel ute.

Advertisements
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 04 maj 2013 i Jobbet

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: