RSS

Mina bilder har ett hem

07 Apr

Nu har jag hittat ett hem för mina bilder på DeviantArt. Jag följer då min fru och min dotter, vilka redan har varsitt konto där.

Mitt bildskapande, eller vad man nu ska kalla det, började i högstadiet då jag hade film- och fototeknik som tillval. Vi pratar 1971-72. Då handlade det om ett riktigt mörkrum och silveroxidfilm. Men vi använde också diabilder.

Idag består mitt digitala mörkrum av GIMP. Jag har skrivit lite om GIMP och även om IrfanView, som är ett annat program för bildredigering.

Jag hade först en billig kamera under början av 70-talet. Minns inte om det var en Instamatic. Ni vet, sådana kameror som står som förebild på Instagram och andra liknande appar och webbplatser. Bilderna har länge varit bruna i tonen.

1978 köpte jag en Canon systemkamera, som sedan följde mig i många år. Den finns faktiskt kvar än, men jag det var många år sedan jag använde den. Det var med den jag tog bilder när mina två barn var små.

Sedan 2010 är det min mobil jag tar bilder med. Det skulle jag ha sett 1971: att man tar bilder med sin telefon, som är bärbar. Men det fungerar bra, tycker jag.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 07 april 2013 i Diverse

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
