RSS

Långsam reträtten från legitimationen

06 Apr

Lokal behörighet. Eller om man ska vara korrekt: lokala undantag för vissa kategorier lärare. Så ser den nya vändningen ut inom den så upphaussade och stolta reformen med legitimationer för lärare och förskollärare. Inte heller det är gör något åt de grundläggande problemen.

Lärare som fyller 50 senast den 1 juli 2015 och har en ”gedigen, flerårig erfarenhet av undervisning i ämnet” ska kunna få en lokal behörighet i sin kommun och få undervisa utan legitimation i detta ämne. Det skriver Utbildningsdepartementet i ett PM som Lärarnas tidning tagit del av.

Övergångsregeln kommer att gälla så länge dessa lärare finns kvar i arbetslivet. Lärarna måste dock vara legitimerade i ett annat ämne för att komma ifråga. (Lärarnas tidning)

Lasse-Majas leg

Och hur Lärarförbundets ordförande, Eva-Lis Sirén, kan få det att låta som om Lärarförbundet har kämpat för det här också, är för mig en gåta.

-Det är bra och välkommet att regeringen har modet att justera en stor reform. Lärarförbundet har varnat för ett organisatoriskt kaos och därför är det så viktigt att reformen justeras för att kunna bli vad den förtjänar att vara, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén. (Lärarförbundet)

Vilka är det som har hejat på den här tokiga idén med motivationen att just alla lärare ska vara behöriga? Rakt av, utan undantag. Här skulle det höjas kvalitet! Men istället för att ta tag i viktigare saker, engagerar man sig den här oproduktiva debatten och kränger i sina åsikter.

Som Janne skriver, så är vi tillbaka på ruta ett. Kan vi se en långsam reträtt från legitimationen?

Nej, en viktigare fråga är att var fjärde lärare lämnar skolan. Hur kommer det sig?

Att många lärare väljer att lämna skolan är knappast bra för eleverna, säger Christina Sandström, enhetschef på Skolverket.

– Ser vi det ur elevperspektiv, så tycker vi ju att det är ganska allvarligt att det är såpass många lärare som försvinner. Det innebär ju att eleverna måste skapa nya kontakter när det kommer in en ny lärare i skolan som de får möta, säger hon.

Skolverkets rapport visar att 64 procent av alla som jobbade som lärare under läsåret 2006 /2007 var kvar i yrket fem år senare.

24 procent hade bytt jobb, och 12 procent hade gått i pension.

Jarl Schwartz var mattelärare i åtta år innan han slutade som lärare och bytte bransch. Han hade nästan 200 elever i sju olika kurser samtidigt . Han jobbade 60 timmar i veckan.

– Jag fick dåligt samvete inför eleverna, eftersom jag aldrig hann ikapp min egen planering. Jag visste vad jag kunde leverera, men jag fick inte tid att göra det. Jag kände att jag inte gav eleverna det de förtjänade eftersom jag inte hade tid att göra arbetet på ett bra sätt, säger han. (Ekot)

Skulle Jarl Schwartz ha känt en större arbetstillfredsställelse med 10.000 kronor mer i lön? Det, Eva-Liz och Jan, är 10.000 kronors frågan!

Uppdatering 130425
Oooop! Den här giren var väl inte så lyckad. I DN kan vi läsa ”Nya reglerna väcker ilska bland lärare”. Åldern fick ett undantag. Men då tycker de som inte är så gamla men som har längre erfarenhet att de inte blir tagna på samma allvar. Ska lång erfarenhet också få ett undantag? Och nu vinglar den stolta reformen betänkligt! När åker den i diket?

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 06 april 2013 i Jobbet, legitimationen

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: