RSS

Orsaker till försämrade skolresultat

21 Mar

Dagis (aka förskola) ska alltså inte bara vara ett komplement till föräldrarna och hemmet, utan också kompensatorisk i förhållande till skolan. Politiken under det senaste deceniet har inneburit att vi inom barnomsorgen allt mer ska ”förbereda” för skolan. Barnen ska kunna läsa, skriva och räkna redan när de kommer till skolan. Sedan kan man fortsätta och skapa Nobelpristagare i själva skolan, eftersom grunden då är lagd.

Men vad är det då som orsakar de sjunkande resultaten i skolen? Behövs verkligen den förberedelse som man tänkar att vi inom barnomsorgen ska ge barnen? Jag tänker, att det var ju inte så man tänkte och inte så det fungerade när svensk skola var i världsklass. Så varför ska det fungera nu?

Skolverket kom med ett svar redan i september 2009. De sammanfattar orsakerna i fyra punkter.

  • Segregeringen – har ökat
  • Decentralisering – ett systemskifte
  • Differentiering – särlösningar allt vanligare
  • Individualisering – en förändrad lärarroll

Skolverkets slutsats blir den här.

Effekten av de förändringar som rapporten belyser är att skolan blivit allt mindre likvärdig. Stöd från hemmet har fått större betydelse för elevernas möjligheter att nå bra resultat eftersom skolan blivit sämre på att kompensera för elevers sociala bakgrund och olika förutsättningar.

Jag vill också lägg till det några andra politiska åtgärder på listan.

  • New Public Managemnt – styrningen av offentlig verksamhet
  • Mindre ekonomiska resurser – nedskärningarna på 90-talet

De flesta av de här punkterna, känner även vi inom barnomsorgen av. Kanske det också bidrar till resultaten i skolan.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 21 mars 2013 i Jobbet

 

Etiketter: , , , , , ,

2 svar till “Orsaker till försämrade skolresultat

  1. utbildarn

    31 mars 2013 at 22:27

    Hejsan

    Intressant ämne du tar upp. Tänker i första hand på det du skriver i inledningen. Det är så himla viktigt idag att börja med allt i tidig ålder. Inte minst inom idrotten ser man samma ”hets”. Jag är helt övertygad om att detta tidiga fokus i sig ofta är kontraproduktivt. Det har blivit någon slags kapplöpning bland föräldrar att just deras barn skall utvecklas snabbt och gå in i skolan med bästa förutsättningar för Nobellpris🙂 Inget fel på ambitioner men vuxnas press och krav leder ju inte alltid till önskad effekt och heller inte alltid till det bästa för barnet.

    Tack för bra inlägg

     
    • Maths

      01 april 2013 at 08:09

      För att ta ett exempel: matematik. Det pågår nu en forskning kring småbarn och matematik. Genom t ex Camilla Björklunds forskning har man börjat se matematik redan hos väldigt små barn. En del forskning talar också om att barn runt halvåret kan bedöma förändringar i små mängder. Allt ger intressanta perspektiv på det lilla barnet och hur det leder fram till den traditionella skolmatematiken. Men hur pass ”träningsbart” är det här?

      Under 60-talet gjorde man i USA ett experiment där man började med strukturerad undervisning för väldigt små barn. De fick t ex lära sig läsa. Dessa barn hade då en ”försprång” när den riktiga skolan började. Barnen som inte fått den tidiga undervisningen kunde i de flesta fall inte lära.

      Men vad hände? Jo, efter några år kom de andra barnen ikapp! När de andra barnen kom ikapp fanns det inget ”försprång” längre.

      Och inte nog med det. De barn som hade fått tidig strukturerad undervisning började ramla ut. De klarade inte längre av skolan.

      Har någon forskat kring det här? Eller skulle det vara oetiskt? Ändå vill man så hemskt gärna att det ska fungera och att just mina barn och dra nytta av det. Men att det skulle ha bestående fördelar är fortfarande bara spekulationer.

       

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: