RSS

The Book of GIMP

09 Mar

Redan 2002 hittade jag GIMP för Windows på en CD-skiva från PC för Alla. Då kunde jag också använda IrfanView. Men jag har nog enbart använt GIMP för att redigera fotografier och skapa bilder sedan jag gick över till Linux 2003.

Jag har kvar ett gammalt dokument daterat 2002-07-13. I det försökte jag skriva ner allt det jag lärde mig om hur man använder GIMP och de olika funktionerna för bildredigering. Då var det version 1.2. Mycket är sig likt än idag, för de grundläggande funktionerna fanns redan då. För inte så länge sedan installerade jag version 2.8.

Men nu har jag istället köpt mig en tjock bok. Det finns många böcker om GIMP, men den jag köpte var ”The Book of GIMP. A complete guide to nearly everything.” av Olivier Lecarme och Karine Delvare. Det är en bok på 656 sidor, så det ryms en hel del i den.

Tanken är att jag ska ha den som ett referensverk, något att slå i när jag undrar över något eller söker inspiration. För den lär mig inte hur jag kreativt ska använda programmet. Det skulle vara en annan bok.

The Book of GIMP

Boken finns att köpa på Adlibris. En engelskspråkig recension hittar du på Slashdot.

Nu behöver man inte köpa en tjock bok för att läsa in sig på GIMP. Det finns nämligen en manual på nätet. Man hittar också handledningar för hur man gör olika saker. Även YouTube är en rik källa att ösa ur.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 09 mars 2013 i Dator, GIMP, Media

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
