RSS

GIMP 2.8 på Ubuntu 12.04

07 Mar

Eftersom jag inte kommer att uppgradera min distribution på ett tag, så tänkte jag ändå se till att jag fick en mer aktuell version av det kraftfulla bildredigeringsprogrammet GIMP. Jag bytte då upp mig från version 2.6 till 2.8.

Det första jag gjorde var att ta bort den version av GIMP som jag hade.

sudo apt-get autoremove gimp gimp-plugin-registry

Det här tar inte bort alla inställningar, tack och lov. Dessutom hade jag kvar filterpaketet FX-foundry.

Nästa steg blev att installera GIMP från ett PPA-förråd.

sudo add-apt-repository ppa:otto-kesselgulasch/gimp
sudo apt-get update
sudo apt-get install gimp
sudo apt-get install gimp-plugin-registry

Nu nöjde jag mig inte med det utan installerade även några andra bara-att-ha-paket.

sudo apt-get install gimp gimp-plugin-registry gmic gmic-zart icc-profiles

Inte minst filterpaketet G’MIC är intressant att ha installerat.

Nu med ett fönster

Den stora nyheten i version 2.8 från version 2.6 är att man nu kan få GIMP i ett fönster. Många har frågat efter det och nu har utvecklarna gett den möjligheten. I alla år, så här långt alltså, har GIMP öppnat tre fönster: Verktygslådan, bildfönstret och fönstret med lager, kanaler, slingor och historik. Det här har fram för allt varit knöligt för nybörjare. Är man van vid hur saker ser ut i Windows och nu mera också i de flesta program i Linux, så har det varit något man stört sig på.

Det här är det gamla 3-fönstersutseendet.

Det här är det gamla 3-fönstersutseendet.

Men nu, i version 2.8, kan man gå in i menyn Fönster och ändra till att ha allt samlat i ett fönster.

Ändra till Single-Window Mode

Utseendet blir då det här.

Det nya alternativet: GIMP i ett fönster.

Det nya alternativet: GIMP i ett fönster.

GIMP finns inte bara för Linux, utan även för Mac och Windows.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 07 mars 2013 i Dator, GIMP, Media

 

Etiketter: ,

Kommentera

 
