RSS

Ska pojkar klar längre tider?

21 Feb

Jag stutsar till i morgonsoffan när jag på Ekot läser om att ”pojkar vistas mer på förskolan”. Kan det vara sant?

Ekot har i några kommuner sammanställt de vistelsetider som föräldrar lämnar in för sina barn. Sammanlagt rör det sig om 9.500 barn. Och skillnaden är slående. Pojkarna har tider som är mellan 2 och 6 timmar längre än flickornas!

Det finns ingen forskning som tittat på just skillnader i hur länge pojkar och flickor är på förskolan. Men Mia Heikkilä, som är lektor i pedagogik, menar att det finns annan forskning som kan användas för att ge en trolig förklaring. Och det handlar just om att föräldrar, oftast omedvetet, kan vara mer försiktiga med flickor och tänker att pojkar klarar mer.

– Att man oftare till en stereotyp könsroll som man förknippar med pojkar, så använder man epitetet som tålig, stark, orkar mer och så vidare. Och om man omedvetet använder sig av de epiteten så kanske man tror att pojkar orkar vara längre tid på förskolan, säger Mia Heikkilä.

Stämmer det så är det horribelt! Varför ska pojkar klara av att vistas i dessa alldeles för stora barngrupper men inte flickor?

Men kanske är det så, som jag läst någonstans, att vi nu har en återgång till ojämlikheten och patriarkatet och de första offren är: pojkarna. Och hur ska vi kunna bedriva ett arbete mot dessa korkade, som det står i läroplanen, ”traditionella könsroller”? Har vi någon chans? Spelar vi någon roll över huvud taget?

 
3 kommentarer

Publicerat av på 21 februari 2013 i Jobbet, könsroller

 

Etiketter: , , ,

3 svar till “Ska pojkar klar längre tider?

  1. Janne

    21 februari 2013 at 19:32

    Det var oväntat och oroväckande! Jag måste nog ta och göra en liknande undersökning på hemmaplan…

     
    • Maths

      21 februari 2013 at 21:13

      Vi skulle nog göra samma. Men ser jag till min avdelning, som just nu består av 13 efter en pojke flyttat, så finns det 3 flickor. Det blir lite svårt med statistiken och jämförelsen. Däremot kunde jag göra det på alla 5 avdelningarna.

      Sedan är det ofta så att föräldrarna inte helt följer de tider de angett. Har dom heltid kan det skifta.

       
      • Janne

        21 februari 2013 at 22:30

        Jag tänkte också på det. Jag förstår det som att man tittat på de preliminära scheman som föräldrarna lämnat in, och precis som du säger så stämmer de inte alltid med verkligheten.

         

Kommentera

 
