RSS

Visa docx-filer på Ubuntu

10 Feb

Som användare av Linux är det inte alltid så lätt att samspela med produkter skapade av Microsoft. En viktig sådan produkt är deras officepaket. I veckan fick jag på mailen ett examensarbete sparat i docx-format. Och den är ett exempel på svårigheterna.

Det hela började faktiskt redan när personen ringde upp mig och hade problem med att öppna den mall som hon skulle använda. Mallen var i docx-format och gick inte att öppna med den version av MS Word som fanns på datorn.

Jag laddade ner mallen och kunde öppna den med LibreOffice. Det gick alltså bättre att hantera filformatet än i MS egna produkter. Lösningen var alltså att ladda ner och installera LibreOffice. När jag nu fick filen med examensarbetet, kunde jag öppna filen. En del formateringar såg lite konstiga ut, men texten gick ändå att läsa.

När jag så idag skulle börja läsa dokumentet, såg det helt konstigt ut. Vad hade hänt? Det gick ju här om dagen. Skillnaden var bara att jag hade hunnit uppdatera till LibreOffice 4, en version som borde klara av docx-formatet ännu bättre, men nu gick det alltså inte så bra.

Jag fick ge mig ut på nätet för att se om det fanns andra sätt att läsa docx-filer.

Word Viewer

Ett alternativ är att installera MS Word Viewer. Det här är ett Windowsprogram för att visa Officefiler på datorer där Officeprogrammet inte är installerat. För att få det att fungera måste man först installera programmet Wine, som är det program man använder på Linux för att förhoppningsvis kunna köra några av de där Windowsprogrammen som man inte kan vara utan.

MS Word Viewer

  1. Jag ladda ner Word Viewer. Här kan man även välja svenska som språk.
  2. I filbläddraren högerklickade jag på filen och valde att öppna med Wine.
  3. Efter att ha accepterat två licensavtal, gick installationen fort.
  4. När jag sedan ville öppna filen, fick jag ett felmeddelande. Filen var skapad i ett senare format och frågan var om jag ville ladda ner ett kompatibelt paket. Visst.
  5. Det här öppnade Wines version av Internet Explorer och det gick då inte att se sedan. Istället fick jag lov att kopiera länkadressen och klistra in den i Firefox. Länken är: Microsoft Office kompatibiltetspaket för filformat i Word, Excel och PowerPoint. Även här kunde jag välja svenska.
  6. Jag installerade även det paketet.
  7. Nu öppnade jag Word Viewer och docx-filen. Och det lyckades!

Men även Word Viewer har sina brister, upptäckte jag. Det är alltså inte helt säkert att man får en korrekt återgivning av ett dokument. Jag hittade några exempelfiler på nätet som väl inte såg så bra ut i Word Viewer. Men i det här fallet gick det tillräckligt bra för att jag skulle kunna skriva ut det.

Online-tjänster

Man kan också använda online-tjänsten zamar.com. Här går det att konvertera till olika format och resultatet skickas till en e-postadress du anger. Konverteringen till odt-format var väl inte helt lyckad, men det blev bättre än vad LibreOffice 4 klarade av. En annan online-tjänst är docx-converter.com.

zamar

Firefoxtillägg

Ett tillägg till Firefox som fungerar och verkar ge bra resultat, är View in Office Web Apps. Nackdelen med den här lösningen är att det inte går att öppna en fil på datorn med den. Googlar du och hittar en docx-fil, då kan du öppna den.

View Office Apps

I den här genren finns också tillägg som Google Docs Viewer och liknande tillägg. Alla med liknande funktioner, men med fokus på just Google. Tycker man att Google inte är elaka så kan man naturligtvis använda dem.

Jag hittade också OpenXML Viewer. Det här är ett tillägg för Firefox som gör att man kan titta på filer i Microsofts nya filformat, docx, direkt i Firefox. Tyvärr tyvärr fick jag reda på att just det här tillägget inte vara kompatibelt med min version av Firefox (18.0.2).

Slutsatser

Det finns några saker man kan lära av det här, tycker jag.

  • Att använda MS Office och docx-formatet borde inte vara förstavalet för någon. Docx är en skum semiöppen standard, som knappt Microsoft själva vill satsa på, än mindre släppa in andra i.
  • Om man vill dela med sig av sina filer, är det lämpligare att exportera dem till PDF-format. Det fungerar nu även i MS Office. I LibreOffice och OpenOffice har det funnits ett bra tag nu. En lämplig PDF-visare har alla som surfar runt på nätet. Och det här gäller alla filformat. Behöver inte personen du skickar filen till redigera dokumentet, så räcker det med en version som går att läsa och skriva ut.

Nu kan jag i alla fall äntligen luta mig tillbaka och läsa det där examensarbetet. Det ska bli spännande.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 10 februari 2013 i Dator, LibreOffice

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
