RSS

Överraskande plats för den emotionella intelligensen i hjärnan

27 Jan

Vi ska ju, enligt läroplanen, ha någon form av empatipedagogik. Eller åtminstone jobba på ett sätt som gör att barnen utvecklar sin empati. Men hur många vet hur man jobbar med utvecklingen av empati hos en person — barn eller vuxen? Det finns säkert flera vägar. Men en kanske går över den allmänna intelligensen.

Var i hjärnan empatin sitter har man undersökt och man tror att den har ett centrum i den främre den insulära loben. Men hur empatin fungerar verkar vara mera spridd och verkar delvis sammanfalla med områdena för den allmänna intelligensen.

They found that specific regions in the frontal cortex (behind the forehead) and parietal cortex (top of the brain near the back of the skull) were important to both general and emotional intelligence. The frontal cortex is known to be involved in regulating behavior. It also processes feelings of reward and plays a role in attention, planning and memory. The parietal cortex helps integrate sensory information, and contributes to bodily coordination and language processing.

”Historically, general intelligence has been thought to be distinct from social and emotional intelligence,” Barbey said. The most widely used measures of human intelligence focus on tasks such as verbal reasoning or the ability to remember and efficiently manipulate information, he said.

”Intelligence, to a large extent, does depend on basic cognitive abilities, like attention and perception and memory and language,” Barbey said. ”But it also depends on interacting with other people. We’re fundamentally social beings and our understanding not only involves basic cognitive abilities but also involves productively applying those abilities to social situations so that we can navigate the social world and understand others.” (ScienceDaily)



Hjäss/parietalloben och pann/frontalloben

Vad drar man för slutsatser av det? Socialt samspel, förstås. Men med dagens stora barngrupper skulle det inte vara något problem. Det handlar om att med ett inre lugn kunna iaktta och uppleva, liksom att komma ihåg och fundera kring det man upplever, samt med hjälp av språkliga begrepp sortera och undersöka upplevelserna. Samma mekanism som gäller hur man lär sig om djur och världen i övrigt omkring oss, bara att här riktas det inåt och mot andra människor.

Upplevelser är nog inga problem, för i det intensiva sociala samspelet på dagis kan man inte undgå det här. Men vad lyfter fram empatin och vad främjar den emotionella intelligensen? Är det att man helt enkelt fokuserar och reflekterar kring hur man själv och andra mår?

Så precis om vi kan behöva introducera begrepp från naturvetenskapen, kanske vi också ska lyfta begrepp från psykologin. Uppgradera både den känslomässiga och intellektuella miljön.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 27 januari 2013 i Jobbet, pedagogik

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: